lördag, maj 07, 2011

Jätteproppen Orvar

I februari 2010 fyllde min kusin 45 år, och i present fick hon ett ”presentkort” på valfritt stickat plagg. Detta var en kall vinterdag och jag hade på mig min Komikofta,

-Jag vill ha en sån, sade hon genast och pekade på min kofta.

-Ja visst, svarade jag. Men det tar lite tid, men jag lovar att den är klar till din nästa födelsedag.

Jag började jobba på koftan i ”god” tid, i början av december, ungefär samtidigt som ”stora tröttheten” slog till i vintras. Nu är det maj 2011, både hennes 46:e födelsedag och en lång kall vinter har passerat. Och NU är hennes kofta klar. Min enda tröst är att hon inte har haft tid att fira sin senaste födelsedag. Så jag behövde inte skämmas på hennes kalas över att koftan inte var klar. Nu hoppas jag dock att snart bli inbjuden på födelsedagskalas (hennes barn fyller år i maj och juni) och då kan jag (förhoppningsvis på en varm och solig sommardag) överlämna en tjock och varm yllekofta. Nu vet hon mycket väl hur jag har det och jag vet att hon är glad över att få en kofta, när helst det blir.

Koftan är stickad i 4-trådar Loden och Sport garn 28/2. Mönstret är från boken Mostly Mittens. Eftersom min kusin tycker att hon är för bredaxlad gjorde jag raglanärm denna gång.

Jag tvivlade många gånger på om den verkligen skulle bli bra. När koftan var klar räckte den nästa ner till knäna på mig, men meningen var att den skulle krympa (filta lätt) i tvätten och det gjorde den. Jag hoppas bara att den inte krympte för mycket. Om den bara passar henne så är hon väl rustad för en ny kall vinter.

Eftersom det tog sådan tid att bli klar med denna kofta, blev den lite av ”Jätteproppen Orvar”, den måste bli klar innan jag kunde göra något annat. Jag hade planerat (fantiserat) om många roliga stickprojekt under vintern och våren…...men, men det kommer en höstoch en ny vinter och då kan jag kanske sticka min efterlängtade yllekofta. Just nu funderar jag på om jag inte borde sticka något somrigt, i silke. Men först skall jag nog klämma in några småprojekt, ett par sockor i randigt garn kanske….

2 kommentarer:

Prizillas Pastiller sa...

hihi, du e rolig du! Det verkar som vi är rätt lika i vårt sätt att angripa alla löften till andra och egna önskemål.
Koftan är urhäftig i mönstret. Och även jag har små sockprojekt på G:))

Surtanten sa...

Haha, ja men jag tror inte jag skall ta fler beställningar. Folk får nöja sig med att få "överraskningaspresenter", i.e. sådant som JAG tycker att att dom skall ha och inte nödvändigtvis det DOM vill ha.......
Men jag har redan lovat grannen en tröja, till jul....med min takt så är det kanske den jag borde börja med......
Nej, nu skall jag vara positiv...jag hade en lång trötthetsperiod, nu skall jag ha en lång piggperiod och sticka både det ena och det andra :-)