måndag, maj 23, 2011

Silkesnäsdukar

Det är inte bara ull man kan spinna, egentligen kan man ju spinna det mesta (på spinnlistan på Ravelry har jag hört talas om både, hund, katt, kanin och varg). Men just nu syftar jag på "silkesnäsdukar" s.k. silk hankies. För att spinna dom bär man sig åt så här. Man kan sticka av dom direkt (när man dragit ut dom) utan att spinna, och man kunde kanske ha dom som inslag i stickmaskinen om man gör "weaving".
Jag har färgat mina hankies i blått-grönt-turkost och skall försöka spinna ett inte allt för tunt garn som skall variera både i färg och tjocklek. Av det skall jag slå mig på att försöka sticka en trekantsjal för hand som jag pratat om tidigare. Jag räknar med att det kommer att ta tid, och kanske blir det bara ett drömprojekt, men man måste ju får drömma.

2 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

...du menar väl ändå inte att man ska SNYTA sig i dom också?:)

Jemajo sa...

Amazing that you can spin a silk hankie!
Do you get much yarn from them?
It must take a very long time to make enough to knit with.
Truly inspirational idea!