måndag, juni 20, 2011

Alla pioner är inte fina




Just nu blommar många av våra pionerna, och dom är maffiga. Maken samlar pioner och har väl en 50-60 sorter om inte fler. En av de vackraste ser ni längst upp till vänster Ms. Franklin D Roosevelt. En ganska vanlig sort, påstår maken.
Men han har två riktigt fula också, och den allra fulaste sen ni på nedre bilden, Salmond Jazz. För att göra kontrasten större skymtar i bakgrunden Le Cygne (Svanen) en riktigt maffig sak. Jag tycket han skall gräva upp den anskrämliga för att göra plats åt något vackrare, men så gör inte en samlare...
Men det gör inte så mycket, den har nog snart blommat över. Men tänk er vilken otroligt lyxig känsla att ta blomsaxen och gå ut och knipsa ihop en jättestor maffig pionbukett.

3 kommentarer:

Jemajo sa...

I love peonies but they tend to die at my altitude

Prizillas pastiller sa...

wow, så häftigt. Jag har aldrig "stött på" en pionsamlare förut. Har förmodligen anlag eftersom jag äääälskar pioner.
Jag noterar ett par namn av era pionsorter - mest gillar jag vita. Och jag har i min ägo en fantastisk kinesisk trädpion men den har inte blommat ännu. Kan ta upp till flera år och nu tredje... Fast jag har haft en förut och sett den blomma - det glömmer man aldrig:)

Sunna sa...

Nu blev jag riktigt avundssjuk, pioner är en av mina verkliga favoriter