söndag, augusti 07, 2011

Spunnet



Jag skrev i det förra inlägget om min spinnrockssemester, och visade bilder på spinnrockarna. Då infinner sig osökt frågan, "blev det något då??" Jo faktiskt, jag spann och tvinnade tre härvor. 2 hg silkegarn från mina silkehankies som jag började spinna på slända i våras, och slutförde och tvinnade på rocken. Den nedre projektet är mitt första "riktiga" spinnrocksprojekt, 1 hg Corridaleull, spunnet på den bruna spinnrocken som tillhört makens farmor. Hon hette Maria, så jag döpte garnet till "Maria". Jag har ju fått lära mig att man skall döpa sina garner, "så att dom kommer då man ropar". Jag har mycket kvar att lära när det gäller att spinna, och dom gamla spinnrockarna kan behöva mekas med lite för att dom skall fungera perfekt, men jag är mycket nöjd med mina första rockprojekt.




5 kommentarer:

Anonym sa...

Det blev ju jättefint. /Bibbi

MarieE sa...

Hej & välkommen hem! Kul att du fick fart på spinnrockarna.....och så snyggt garnet blev!!

Prizillas pastiller sa...

Åhhhh vilket snyggt garn, hur ska jag kunna locka det ända hit? För jag misstänker att du inte avslöjar namnen:)

Surtanten sa...

Tack snälla ni :-)

Jaha du Prizilla, jag måste alltså packa ner garnet både malsäkert och rymmningssäkert. Silkegarnet av "näsdukarna" kunde jag ju döpt till "Prosit" men det heter det inte ;-)

Eva i krusan sa...

Så fint garn du spunnit!