måndag, september 05, 2011

Blocking board


Här ser ni min nya blockningskiva, fotad ut en märklig vinkel. Ser den inte proffsig ut :-)
Först tänkte jag välja ett djärvare tyg (inte rutigt), men det slutade med ett diskret traditionellt beigerutigt.
Det var det jag shoppade i fredags. Först till ByggMax drive-in och köpa en frigolitskiva. Denna gång skall jag nämligen testa med frigolit istället för Tretexskiva. Denna är betydligt tjockare (7 cm) så jag lär inte sticka igenom nålarna som jag gjorde tidigare, och stadigare och lättare än en Tretexskiva. Jag är dock lite fundersam hur hållbar den är, om frigoliten smulas sönder av intensivt nålstickande. Jag har tejpat kanterna med silvertejp för att öka hållfastheten. Efter ByggMax bar det av till Stoff och Stil, som har en nyöppnad butik i Gbg.
Detta var första gången jag var på en sybehörsstormarknad, och jag blev totalt överväldigad. 1200 kvm med tyg och dyligt, himla kul var det, och bra priser. Men så med lite eftertanke, är jag inte riktigt lika entusiastisk. Jag hoppas att inte alla små lokala tyg och garn affärer (med etusiastiska och kunniga innehavare) skall bli utkonkurerade av stormarknader och kedjor med ett och samma sortiment överallt. Så som det hänt med handelsträdgårdar, lokala radiohandlare, järnaffärer m.fl.

Men Stoff och Stils garn säga vara bra, med tanke på priset. Men tänk att jag faktiskt inte köpte något. Men det lär nog inte ta lång tid innan jag är där igen......

3 kommentarer:

Cecilia N sa...

Det är ju himla fiffigt att ha ett rutigt tyg som är jämnt spänt över skivan = raka rutor = hjälp att få stycken raka.

Prizillas pastiller sa...

Tack vännen, vilken urbra idé med frigolit. Jag har tretex och den har snart alla böjningar.
Och jag handlade mycket på Stoff&Stil när vi bodde i Skåne. I den affären hittar man allt. Och deras garner är både bra och prisvärda. Har just beställt 20 nystan bomullsgarn bland annat. De har också en blandning 50/50 bomull/lin som är helt ok. Synd att man bor så långt bort. Hoppas dom öppnar en i Sörmland snart...

Surtanten sa...

Rutigt tyg är jättebra, men först hade jag tänkt välja ett med svart-vitt geometriskt mönster, som hade lite linjer man kunnat följa, men i slutändan kändes detta lämpligare.
Egentligen hade jag velat ha en skiva som var 75 cm bred, och funderade ett tag på att ta en dubbel tretexskiva. (så att den skulle bli stadigare och jag inte skulle sticka igenom nålarna), men jag förkastade den idén eftersom det skulle blivit så tungt.
Jag har en vanlig vit frigolitskiva, som är 60 cm bred. Och jag misstänker som sagt att den kan bli smulig. Det finns mer avancerade cellplastskivor på byggmarknaden som kanske skulle vara lämpligare, men dom säljs inte styckevis.