måndag, september 19, 2011

Experimentet

Ett par filtade vantar. Inte så spännande experiment kanske. Men det var garnet som var den intressanta delen. Jag fick en RAK-present från Island. Plötu-lopi, ett tunt förgarn, d.v.s. ospunnet garn, i islandsull.

Mina tankar gick genast till Lovikkavantar när jag fick se garnet. Jag har några vaga minnen från min tidiga barndom (jag måste varit 3-4 år gammal) och vi bodde granne med en gammal dam som stickade Lovikka vantar. Jag minns fortfarande nystan med centimeter tjockt vitt förgarn som hon använde, och som jag så gärna ville leka med. Nu senare har jag förstått att förgarnet måste spinnas innan man stickar Lovikkavantar, men det har jag inte minne av att hon gjorde. Men det var väl helt enkelt så att hon inte kunde spinna när hon hade besök av en nyfiken, klåfingrig liten plutta.

Nu spann jag inte utan använde jag detta förgarn direkt i maskinen, och det var det som var det stora experimentet, skulle det hålla att maskinsticka. Jag använde SilverReed Lala, och matade garnet med handen (struntade i garnspännarfjädern), Och stickade ganska löst. Det fungerade förvånansvärt bra, det gick bara av 3-4 gånger, totalt. Jag stickade ett par enkla slätstickade vantar med "vanlig tumme", enligt samma princip som mina halvvantar. Sydde ihop dom (att sy med detta garn var faktiskt det svåraste, men jag försökte tvinna tråden lite). Därefter slängde jag in dom i tvättmaskinen, kulörtvätt 40 °C. Och slutligen ruggade jag dem lite lätt på insidan med hjälp av en karda.

För att vara ett allra första försök. gjort helt och hållet på en höft, blev dom nästan perfekta. Kanske liiite för små för mig, så någon av barnen får använda dom .

Men jag har mer garn så jag skall försöka igen, dessutom har jag köpt Lett-lopi garn, som  också är et härligt isländskt garn, men detta är spunnet,och enklare att hantera i stickmaskinen. Men just nu är LaLa nerpackad igen. Jag har inte plats att ha två maskiner uppställda, men nu står hon närmast dörren i garderoben, och inte längst in som hon gjorde tidigare.

7 kommentarer:

MarieE sa...

Men, va´häftigt att det gick att sticka i maskinen! Kul!!
Jag stickade ju min "Hildur" i detta garn (se min blogg 30/12 2010). Hm...har lite Létt-lopi som jag kanske skulle testa i LK´n :)
Varma stickhälsningar!!

Anonym sa...

Det här är när bloggandet är som bäst. Nya erfarenheter, som någon delar med sig av. Jättekul att se att det lyckades. Mera varma stickhälsningar, den här gången från Bibbi.

Prizillas pastiller sa...

Men guva läckert. Jag tycker du är modig och tålmodig. Men LettLopi fungerar väl i maskin (erna)? Har inte hunnit testa ännu. Sen tänkte jag på att konerna med ullgarn från Öland kanske fungerar att göra likadant med...
Jaja en vacker dag blir det tid för det också:)
Sur för att jag missar ännu en stickdejt med Kullerbyttan...

Surtanten sa...

Jag har inte testat Lett-Lopi än, om ni gör det så berätta. Jag insåg just att det är ganska mycket tjockare än Plötulopi. Undrar om det är för tjockt för en mellanstickare, måste testa snart.
Lett-Lopi 200m/100g
Plötu-Lopi 300m/100g

Prizillas pastiller sa...

Jag vet en tjej på Gotland som jobbar med de isländska garnerna. Säljer också. Men hon använder maskin till några av dom. Ska jag skicka länk till dig?

Surtanten sa...

Ja tack Prizilla :-)

Prizillas pastiller sa...

...det var ju enkelt:
http://islandsgarn.se

Lycka till!