söndag, september 11, 2011

Sockor igen

Ett par sockor igen. Stickade i Sockenwolle Sirmione, ett tunt sockgarn som jag fått av Susanne i Tyskland. Betydligt tunnare är de sockgarnen som jag använt tidigare, så jag ökande på några maskor och varv för att få som lagom stora för att passa mig. Tyvärr blev dom för små, och eftersom jag numera har familjens minsta fötter så passar de inte ens barnen. Däremot har min svägerska små fötter, så hejsan hoppsan, årets andra julklapp är klar.
Dessa sockor är stickade med förkortade varv i hälen, som alla andra sockor jag stickat på maskin. Men jag har sett maskinstickade sockor med traditionell hällapp. Beskrivningen hittar ni här. Jag har skrivit ut den, den är på 10 sidor. Jag har ännu inte riktigt penetrerat den, jag skulle vilja kunna sticka sådana sockor, men vet ännu inte om jag orkar lära mig :-p
Men någon annan vill kanske ge sig i kast med uppgiften och kan göra en svensk beskrivning.

2 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

Ha, du är ju suverän på det här med julklappar. Snygga blev dom.
Ska försöka ta efter ditt goda exempel och inte stå kvart i tolv den 23 december i år igen, mäh!
Vill också hinna fixa nåt snyggt till KnitterMaries vackra garn. funderar fortfarande...

Surtanten sa...

Ja, jag försöker vara ute i god tid då det gäller julklappar. Det gäller att ligga i just nu när jag har relativt gott om energi, rätt som det är kan den vara slut.