onsdag, september 07, 2011

Årets första julklapp är klar

Varför får jag aldrig säga att någonting går bra, och skryta lite? Så fort jag ens tänker tanken "vad bra det går, eller vad bra jag är" då skiter det sig alltid bigtime, VARFÖR??

Jag skrev tidigare att jag hade flyt i stickandet. Vad tror ni händer när jag börjar på tröjan? Jo jag får riva upp bakstycket 6 ggr, som längst kom jag upp till ärmhålen (2 ggr). Tillslut var garnet så slitet att jag fick börja om med nytt garn. Ja, ja, nu är den i varjefall klar. En julklapp till min käre bror. Nu har han fått både strumpor och en tröja, så skyll inte på mig om han fryser i vinter.

Tröjan är stickad i ullgarn 8/2 från Ullcentrum. (tack Prizilla för att du sålde det till mig :-). Hålkortsmönstert kommer från boken Sticka efter gamla nordiska mönster av Vibele Lind, och anpassat till 24 m (så klart). Jag tror att mönstret är estniskt från början, jag har i varjefall sett det i en bok om estnisk stickning. Men mönster vandrar ju, och det kan säkert vara svårt att säga var det uppstod.

Jag noterade också vilken otrolig skillnad det är i att dra släden när man stickar slätstickning med ett supermjukt garn, jämfört med att sticka mönsterstickning med ett strävare ullgarn. Det första är som att skära smör med en varm kniv, det andra är som att skära pumpernickel med en brödsåg. Det var inte konstigt att den blå koftan blev klar så snabbt.

4 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

Jaa du, och det ullgarnet är nog inte det lättaste att repa upp...
Men resultatet blev ju kanon! Boken har jag också tagit mönster ur, den är en guldgruva. Ha de som bäst.

Anonym sa...

Det var ett bra "karlmönster", tycker jag.
Silver Reed Lala, är det samma som LK 150? I så fall har vi samma stickmaskiner. Jag har inte kommit igång riktigt med 881:an. Jag upptäckte att 200 nålar inte räcker till till mina tunna garner och kom av mej. Jag får väl lära mej att sticka på tvären. /Bibbi

Surtanten sa...

Hej Bibbi
En LaLa (heter också LK-200) är lik en LK-150 men ännu enklare. Den har bara 140 nålar och har ingen riktig garnmast, bara en stålfjäder som sitter på släden. I övrigt tror jag de är ganska lika. Men reservationen att jag aldrig sett en LK-150 live.
Jag planerat att plocka fram LaLa snart och då kommer kanske en bild.

Nina sa...

Snygg tröja! Ja det här med att misslyckas är också en del av maskinstickningen och oftast är det ju bättre att sticka om.
Hälsar hon som just idag snöpligt fått stickningen på tårna (eller åtminstoen delvis av maskinen)