torsdag, oktober 27, 2011

Sticka efter svenska mönster

Tänk hur det kan vara, jag hinner bara skapa en liten glugg i bokhyllan och bestämma mig för att nu köps det inga nya böcker på ett bra tag. Ja, då hittar jag en bok jag bara måste köpa, och slänger mig över Adlibris. Sticka efter svenska mönster av Karin Kahnlund. En mycket fin bok. Hittade den också här. Den är baseras på gamla skånska vävmönster som är omgjorda till stickmönster, och innehåller beskrivningar på ca 15 mycket inspirerande plagg. Ja ett var visst en kudde, men i alla fall.
Det första jag gör när jag bläddrar i en sådan här bok är att kolla rapportbredden på mönstren, d.v.s. kan jag överföra dessa till 24m hålkort. Många är småmönstrade med rapporter på 4 och 6 maskor, ett hittade jag på 24 maskor. Men många fina mönster kan jag inte använda, bara njuta av i boken. En del använder fler än två färger samtidigt, men många använder bara två åt gången.
Halva boken är på svenska och i andra halvan upprepas allt på engelska. Praktiskt på många sätt, man kan kanske träna sin stickengelska på detta vis, men jag skulle naturligtvis tyckt det vore roligare om den innehållit dubbelt så mycket mönster istället.
Slutsats detta är en "måste ha" bok, som jag absolut rekomenderar, och den är dryga centimetern tjock, så den tar inte upp sååå stor plats i bokhyllan.

5 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

usch, jag vet, är precis likadan som du. Den där boken måste jag bara ha - och fort!:))

Nina sa...

Och här är en till som redan varit inne och tryckt på beställknappen på Adlibris.

garnlek sa...

Jag var oxå på på vippen att beställa, men så såg jag besvikelsen över det tunna innehållet på bloggen: en stickning på landet. Dvs tunt i meningen att den upprepar sig med svenska o engelska mönster, t o m diagrammen?

garnlek sa...

Jag beställde i alla fall. Ad libris har ju ett bra pris, jämfört med andra.

Surtanten sa...

Visst känns det onödigt att allt upprepas på engelska, men i praktiken kan dom kanske göra en större upplaga om den kan säljas utomlands....och därmed ett lägre pris. Och 175 kr (som den kostar just i skrivande stund på Adlibris) är den halt klart värd.