torsdag, november 24, 2011

Upprepning

Ja det var ju det här med att repa upp flerfärgad stickning, som Prizilla bloggade om för några dagar sedan. Det kan vara lite tradigt och trasslar sig lätt. Tro mig, jag har repat upp en hel del, eftersom jag är en märklig förmåga att göra fel, och dessutom är så snål att jag vill återanvända garnet. Ovan ser ni gårdagens upprepning, jag hade satt fel färg som "bottenfärg", jag tycket det är snyggare om man inverterar färgerna. Jag försökte i det längsta intala mig att det blir jättebra så här, och mottagaren kommer säkert att gilla koftan ändå. Men till slut bestämde jag mig för att börja om, och göra som jag tänkt från början.
Som maskinstickare anser jag att nystmaskiner är en nödvändighet, och det räcker faktiskt inte med en, man behöver två. Det är faktiskt väldigt enkelt att repa upp tvåfärgsstickat, utan trassel, om man nystar upp båda garnerna parallellt, på varsin maskin. Man kan dock behöva ett par extra händer som håller i stickningen en bit från nystmaskinerna. Första gången kan man behöva lite övning med att veva med både vänster och höger hand samtidigt, och i takt. Men det lär man sig fort.
Det kan också vara praktiskt om man nystat ihop två trådar och vill dela dom igen, men då gäller det att man inte tvinnat dom med en "twisting yarn stack" eller på annat sätt.

6 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

...åh vad det är skönt att vara i upprepat sällskap! Och jag skulle inte bara vilja ha två nystmaskiner (jag har en för koner) - jag önskar mig dessutom en elektrisk. Och jag har ett berg av oupprepade felaktigheter som jag inte orkat repa upp. Den som hälsar på här får en upprepning i händerna...

Nina sa...

Smart med två nystmaskiner! Jag har en som jag använder och en som ligger för den har inget bordsfäste. Men det borde väl gå att ordna fram på något sätt.

maskinstickning sa...

Tror att jag har en extra nystmaskin någonstans i gömmorna, får nog leta reda på den nu, för det här var ju riktigt praktiskt :)

Anonym sa...

Hej!

Jag och en kompis pratade om stickmaskiner att det skulle vara toppen till att framförallt få vissa stycken producerade enklare till sittdynor som jag gör. Är det något man kan lära sig eller är det många års kurser och träning?

Har du tips på en enkel maskin?
Mvh Maria

Surtanten sa...

Maria, maskinstickning är inte svårt. Jag har aldrig gått kurs utan är helt självlärd.
Jag skulle rekomendera en maskin av typen Silver Reed LK-150 att börja med. Med den stickar man mellan tjocka garner. Vill man sticka resår behöver man dock en maskin med resårbädd.
Titta på Vika textils hemsida för mer info om maskiner.
Olax och Brothershoppen säljer maskiner, annars är Blocket ett bra alternativ.

Anonym sa...

Tack snälla för tips!!!
Mvh Maria