torsdag, december 15, 2011

Rya Ruff


Mitt senaste handspunna garn "Rya Ruff" av ryaull från Gammeldags. Drygt 100 g och ca 200 m. Ullen är ganska lång och grov och jag var osäker på vad jag hur jag skulle spinna ullen och vad jag sedan kunde använda ett sådant relativt grovt garn till. Jag fick rådet att spinna det ganska löst och sticka och filta en sittdyna av det. Det lät som ett utmärkt förslag, jag är en stor användare av sittdynor eftersom jag absolut inte tål att sitta på något kallt. Inte ens elvärmen i bilstolarna hjälper, det tar ju några minuter innan stolen är varm, och då är skadan redan skedd. Jag måste alltid ha med en sittdyna i bilen.
Jag följde råden och är singlarna ganska löst spunna, och sedan mycket löst ihoptvinnat till ett 2-trådigt garn, och min förhoppning var att detta lösspunna garn skulle filta bra.
Min första tanke var att sticka en tjock dyna i våffeltuck. Men det gick naturligtvis inte, garnet var för tjockt och grovt, det blev tvärstopp i min standardmaskin. Jag stickade slätstickning på varannan nål istället. Det var inte särskilt lätt, stickningen fastnade i "peggarna" hela tiden. Garnet räckte precis till en lösstickad kvadrat på ca 50x50 cm. För att undvika att kanterna rullade ihop sig för mycket försökte jag blocka den ordentligt, men det hjälpte naturligtvis inte mycket.


Därefter filtade jag i 40 °C kulörtvätt program, tillsammans med 10 golfbollar och tvättsåpa. Någonstans halvvägs i tvättprogrammet blev jag ängslig att det den skulle krympa till en pannlapp, men riktigt så illa var det inte. Efter filtandet har jag slitit och dragit i dynan, och försökt dra ut de rullade kanterna, men med klent resultat. Men den blev i varjefall hyfsat fyrkantig och 30x30 cm stor. Men det roligaste är strukturen som bildades. Garnet har filtat ojämnt, det har bildats små öglor och inte filtat alls, vilket gör dynan jättefin, tjockare och den har fått struktur, helt utan tuckstickning. Jag skulle vilja veta varför garnet filtar på detta vis, beror det på ullen eller på det sätt jag spunnit det på? Jag undrar mest för att kunna upprepa detta fenomen. En teori jag fått mig till livs är att det är fiberändarna som filtar, och jag har inte fördelat fiberändarna jämt över det spunna garnet.
Det blev i allafall en utmärkt sittdyna men lite mindre än jag hoppades, en julklapp till familjens minsta rumpa kanske.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ryaullen innehåller ju långa täckhår och dom filtar väl inget vidare. Om man inte kammar ur dom innan man spinner, blir det öglor av dom när underullen tovar ihop sig. Det är vad jag tror. /Bibbi

Prizillas pastiller sa...

Läckert, men verkar krävas rätt mycket för få rätt lite?

Surtanten sa...

Tack Bibbi, du har alldeles säkert rätt. Jag tänkte aldrig i dom banorna för jag tyckte fibern var ganska homogen. Jag har alltid tänkt mig att täckhår var långa och grova, och underull mjuk och krusig, men så behöver det kanske inte alls vara.
Jag gillar öglorna :-)

Stina sa...

Jag har provat filta alpacka och precis samma sak uppstod. Tofflorna blev lockiga och granna.