måndag, december 26, 2011

Sistaminutenjulklapp


I går var vi bjudna till min kusin, och min moster hade kommit ner på besök. Jag ville ha med en julklapp till henne, något snabbstickat och enkelt som hon kunde ha nytta av, men ändå speciellt. En sittdyna av handspunnet garn, det är kanske tillräckligt speciellt......
Av erfarenhet vet jag nu att 100 g inte räcker till en sittdyna, jag tog därför mitt garn "Ruska", av det hade jag över 3 hg. Jag gjorde det hela mycket enkelt, stickade en stor reklangel, vek den dubbel och virkade ihop kanterna. Därefter in i tvättmaskinen (30° fintvätt), för en mycket lätt filtning, ny blockning och dynan är klar....
Även denna gång fick jag sticka på varannan nål, eftersom garnet var tjockt, ojämt och "rustikt". Dynan blev 40x50 cm, lagom att ha i bilen.
Jag hoppas min moster får användning för den, hon sade inte så mycket (men såg glad ut). Min kusin tyckte den var jättefin.......Behöver jag säga att kusinen (med familj) får många stickade presenter av mig, för hon uttrycker verkligen sin förtjusning över de stickade alstern på "rätt" sätt.....

2 kommentarer:

englundskan sa...

Den fina skulle jag inte sätta rumpan på, jag skulle sätta den på väggen, stickningen alltså. Mina favoritfärger och så vacker!

Pennelina sa...

Härligt!

Kramar <3<3<3