fredag, december 30, 2011

Surtantens årskrönika


Ja då var det återigen dags att utvärdera året som gått, och de mål och önskningar jag skrev i januari.
2011: Nytt år och nya önskningar. Precis som förra året önskar jag mig ett lugnt och stilla år, men dessutom önskar och hoppas jag att en hel del bra saker skall inträffa. Att min hälsa verkligen skall förbättras, att jag inte får bekymmer med FK, att det fungerar bra för barnen i skolan, och att en hel del andra saker som kommer att inträffa/avgöras under det kommande året avlöper på det bästa tänkbara sätt. Kort sagt jag hoppas att år 2011 skall bli ett underbart, härligt år med solsken varje dag.
Tja, jag borde inte klaga, och bilden ovan är kanske onödigt dyster. 2011 har varit ett ganska bra år utan allt för mycket motgångar. Min hälsa har inte tagit några stora skutt framåt, men jag är just nu inne i en längsta ”pigga” period jag haft på många år, och alla nära och kära har varit friska. FK som är en ständig källa till oro har inte ställt till några bekymmer för mig. Solsken varje dag har det väl inte varit, varken bildligt eller bokstavligt, men vi hade en fin sommar och lyckades vara där det fina vädret var. Som jag skrev i början så har inga stora motgångar inträffat. 
Men någon vit jul fick jag inte, men man kan ju inte få allt.

Mina stickmål för 2011 var;
1.   En kofta till min kusin, som hon blev lovad på sin födelsedag 2010, nästa födelsedag är i mitten av februari och det vore rätt bra om den var klar då. KLAR

2.   En ylletröja till brorsan, jag hann inte med detta som jag planerat i december, sjukdom och jobbansökan kom i vägen. En mönsterstickad i grått och vitt Ullcentrum garn. KLAR

3.   En ribbad väst a la Prizilla av Ullcentrum garnet jag fått av KnitterMarie, jag har redan köpt en passande knapp. NIX

4.   En ny ylletröja till sonen, istället för den tröja som maken tvättade i kulörtvättprogrammet KLAR

5.   Min första ”beställning”, grannen som fick draktröjan har beställt en kofta. PÅGÅR (fram och bakstycke klart)

6.  Kanske skall dottern få en ny kofta, men hon använder ingenting jag stickar åt henne så det är inte högprioriterat. NIX

7.   En kofta till mig, enligt ett mönster i MKM, enkel slätstickning i melerad shetlandull/silke. Det bidde en helt annankofta……

8.   Nytt försök på SilkeUFOt, kanske går det bättre med en ”anti-loop” NIX

Koftan till min kusin började jag på i december men den blev inte klar för än i maj, den tog alltså 5 månader att färdigställa den för jag var så förfärligt trött. Det är kanske därför det känts som om jag inte stickat något under detta år. Men när jag tar min lilla svarta bok och börjar sammanställa ”produktionen” så är det inte så tokigt för en sjuk och klen amatör som jag, även om jag uppfyllt drygt hälften av mina ”mål”

Kofta
2+
Handledsvärmare
1
Sockor
5
Tröja
2
Vantar
1
Linsjal
1
Sittdyna
2


Jag köpt en spinnrock och spunnit totalt ca 14hg garn under året.
Dessutom har jag underbara och snälla blogvänner och läsare som skriver fina kommentarer och även överraskar mig ibland, (och hjälper mig att sticka sockor). Tack ska ni ha.

Till slut vill jag bara nämna att jag har lyckats banta garnstashen till under 40 kg, och själva Surtanten till under 70 kg, nu gäller det bara att hålla alla vikter....

5 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

Åh kära du, fantastiskt att du håller reda på vad året inneburit. Det är kanske det som är det kloka, att göra en slags räkenskap över året. För egen del är jag nog mer åt flamsiga hållet och vågar inte avge varken löften eller tro nånting. Fast det innebär också att det inte är någon riktig struktur i vad jag företar mig. Säger jag en kofta och blir sugen på en tröja så stickar jag en hatt. Tusen tack för roliga och trevliga bloggtankar, kramis//

Nina sa...

Oj så flitig du varit! Jag har stickat ett antal par sockor punkt. Och ett bakstycke och ett framstycke till en kofta till mig själv. Blir nog färdig vilket år som helst. :-)
Gott Nytt 2012 önskar jag dig

Sussie sa...

Jag bara älskar dina årskrönikor :o)
Hoppas att det nya året har en massa gott åt dig både med hälsa och med allt annat.

Johanna sa...

Tihi! Ett gott 2012 hoppas jag verkligen att du får! Kul med samtliga viktminskningar! Hur mycket garn "gick du in med"?

Jag har tänkt att försöka inte köpa något detta kommande år, just för minskningens skull, men har inte vägt in än. Det är ju lite att pyssla med...

..men jag har tänkt att lära mig någon ny teknik eller dekormoment på kommande projekt samt att lära mig sticka sockar från tårna så det blir en optimering av garnen.

Som sagt, Gott 2012!

Surtanten sa...

Hej Johanna :-)

Viktminskingen på garn var ca 7-8 kg, mest beroende på att jag sålde garn.
Dessutom är inte de senaste inköpen inräknade :-) men det är å andra sidan bara 4 hg, och inte heller mitt egenspunna garn.....