torsdag, januari 26, 2012

Combined knitting


Tänk vad lätt saker ock ting kan vara tack vare Youtube. Jag skulle ju ändra mitt sätt att sticka aviga maskor, till ett sätt som är mindre ansträngade för händerna. Jag hade en svag aning om att jag hört talas om Combined knitting, som stickade lite annorlunda. På den gamla goda tiden skulle jag behövt hitta en person som kunde visa mig detta sätt att sticka på. Men nu sätter man sig vid datorn (med stickningen) och letar efter filmer på Youtube och efter en halvtimme är problemet löst.
Jag stickar numera avigamaskor som damen i filmen ovan visar, mycket enkelt och med mindre handrörelser.
Enda nackdelen är att avigmaskorna blir vridna så som filmen visar. Men precis som damen säger så spelar det inte så stor roll bara man håller redan på det själv. Hittills har jag bara stickar avig och rät resår, det blir kanske mer komplicerat om man skall sticka avancerade mönster, men det skall jag nog inte göra ändå....eller så vänder man helt enkelt maskan innan man gör det komplicerade momentet.

2 kommentarer:

Helena sa...

Hej! Jag skulle vilja maila dig angående en stickrelaterad fråga, hoppas du kan skicka mig ett mail så att jag kan svara med min fråga. Vänliga hälsningar, helenataivassalo@hotmail.com

Prizillas pastiller sa...

...du är fantastisk som inte ger upp din handstickning. Var lite försiktig bara...Kram