torsdag, februari 02, 2012

Äntligen klart.....


Ja då var mitt senaste maskinstickningsprojekt ÄÄÄNTLIGEN klart. En komikofta i 8/2 ullgarn från Ullcentrum. Varför har denna varit så tråkig att sticka egentligen? Det är ju mitt favoritmönster, och koftan blir väldigt snygg. Möjligen kan det bero på att garnet är väldigt trögstickat, speciellt i Fair-isle. Men den stora orsaken till tråkigheten är att det är en beställning. Numera tar jag inga beställningar, men tyvärr hade jag hunnit lova denna kofta innan jag insåg hur mycket jag ogillar beställningar. Denna lovade jag för 13 månader sedan......Den är till min fantastiska granne, som klipper vår 1900 m² gräsmatta då vi är på semester. Jag gjorde en tröja åt henne för 1 år sedan. Jag tycker hon är en färgstark person så jag gjorde en färgstark "draktröja" till henne. Men egentligen känner jag inte henne speciellt bra, och hon gillade visserligen sin draktröja, men egentligen ville hon ha en kofta i mer jordnära färger......
Men varför är beställningar så tråkigt, det begriper jag inte.När jag stickar brukar jag tänka på personen som skall få plagget, och hur glada dom kommer att bli. Vid en beställning så stämmer ju detta förhoppningsvis, eftersom personen får något dom verkligen vill ha......Men ändå, det är dödligt tråkigt. Kanske är det för att jag måste upprepa mig...(detta blir min tredje Komikofta).....eller att jag inte får fantisera fritt bland garner och mönster....jag vet faktiskt inte.....
Jag beundrar alla "produktionsstickare" oerhört, men hädanefter får mina nära och kära nöja sig med att få stickade presenter som JAG tycker att dom behöver, och inte det mottagaren tycker om och vill ha......

3 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

...jad du vet ju redan hur mycket jag håller med dig. Och må vi nu kunna hålla ord...
Jag upplever också ullen som lite hårdstickad, men tar man den som slätstickning är den fantastisk. Liksom när den väl blir klar i mönsterstickat. Och jag tycker plaggen blir enastående vackra efter tvätten...så "äkta" på nåt sätt jag inte kan förklara. Man får aldrig samma känsla i en superwash-tröja.

Sussie sa...

Koftan är supersnygg och jag ler igenkännande åt problematiken md "beställningar"

MarieE sa...

Verkligen supersnygg!