söndag, februari 26, 2012

Sockor, sockor, sockor



Nu har jag stickat min dos med sockor på stickmaskinen. Tre par är vad jag brukar klara av på raken, innan jag "spyr" på sockor. Saken var jag behövde tunnare sockor. Vanligen vill jag att yllesockor skall vara TJOCKA, och mitt favoritgarn är ju Novitas 7-bröder (200 m/100g), och Nalle (260 m/100g). Men nu ville jag alltså ha tunnare sockor och köpte tyskt sockgarn Opal och Regia  ca 420 m/100g. Det nedre paret i Regia och det övre i Opal Surprise. Båda blev väldigt bra, men Opal garnet gillar jag bäst. Däremot tycker jag det är dyrt, 95 kr för ett Opalnystan (Regia är lite billigare). Garnerna har jag beställt från Garnkorgen, hon har supersnabb service.
Vid minskningarna vid tån har jag alltid minskat 4 m/varv, alltså en ganska "tvär" avsluting på sockan. Men på det bruna/gråa paret testade jag att minska varannat varv i början, för att få en spetsigare tåavslutning, och det blev mycket bättre. "Nu har jag kommit på något bra", tänkte jag, men sedan läste jag beskrivningen ordentligt såg att det är ju precis så det står, minska varannat varv i början...det är bara jag som rationaliserat bort det tidigare.......
Men nu minskar jag varannat varv tills ca 20 m återstår/bädd, varje varv till ca 6 m/bädd. För över resårbäddsmaskorna till huvudbädden och avmaskar med nål och tråd, eftersom jag "suger på maskstygn".

Längst ner ser ni ett par "äkta ullsockor", stickade i  Bragegarn (100% ull), som jag färgat själv. Jag döpte garnet till "Skogstjärn", men när det är uppstickat fick det heta "Gula näckrosor"...i en skogstjärn (så klart). Dom har jag skickat till min svägerska som är kall om fötterna. Tvättar (läs krymper) hon dom försiktigt i ullprogrammet i tvättmaskinen kommer dom passa henne perfekt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag använder samma sockbeskrivning, men jag gör lite annorlunda när jag ska minska maskantalet efter resåren. Jag tycker, att det är enklare att sätta ihop ett par maskor jämt fördelat när man sätter tillbaka stickningen på båda bäddarna. Jag har ännu inte lyckats göra den 100% felfria sockan. Hur många måste man göra innan man lyckas med det? /Bibbi

Surtanten sa...

Ja, precis så gör jag med. jag stickar resåren, + 1-2 varv slätstickning + skräpgarn. Och gör minskningen när jag "hänger upp" stickningen inför rundstickandet.

Hur många behövs innan de blir felfria??? :-))
Tja av de sex jag stickade nu var 3 helt felfria. På det andra tappade jag en eller annan maska. Och detta var en BRA resultat, för att vara jag och sockor.

Anonym sa...

Jag glömmer nästan alltid att sätta på vikter på kammen och det upptäcker jag när jag stickar första varvet efter uppläggningen. Sedan kan det bli någon ögla, fel maskspänning och när jag har sytt ihop tån blir, av någon anledning, den första maskan inte sydd ibland. Det kan bli hur mycket tok som helst vid maskinstickning. /Bibbi

Prizillas pastiller sa...

men flickor hallå, vad är det för mönster ni använder? Nu blev jag sådär omöjligt socksugen igen. Måste skaffa riktigt sockgarn, alpackan håller inte för vardagsliv...
Och du, så skitttsnygga sockor.

Anonym sa...

Hur har du färgat ullgarnet? /Bibbi

maskinstickning sa...

Härliga sockor :)
Visst kan sockgarner vara hiskeligt dyra. Stoff och stil har ett sockgarn som inte gräver så stort hål i plånboken: http://www.stoffochstil.se/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=6708
Det är helt OK :)

Surtanten sa...

Bibi, jag färgar lite hipp som happ :-) Jag blötlägger härvan (surt), kramar ur vatten och lägger den på plastfolie. Blandar färgen i olika koppar och häller på färgen lite hipp som happ. Försöker vika ihop plastfolien till en tät "korv" och kramar korven lite för att färgen skall komma åt överallt. Och mikrar sedan i en glasform med lock, tills allt är superhett.
Jag använder Zenit yllefärger.

Anonym sa...

"Jag blötlägger härvan (surt)", säger du. Är det därifrån namnet Surtanten kommer? /Bibbi

Surtanten sa...

:-D Inte det minsta, namnet syftar på min bedårande personlighet :-P

(fråga min son (när han är arg))