måndag, februari 06, 2012

Spinning

Bibbi undrade hur jag trivs med den nya spinnrocken, och svaret är Utmärkt. Den fungerar jättebra, inget gnisslade eller trassel. Och jag har spunnit en del som ni ser ovan, detta är spinnet under i december och januari. Än så länge blir garnet lite som det blir. Alltså det blir ganska bra, men jag styr det inte så mycket. Det bruna som ni ser i botten är Värmlands ull, två härvor spann jag i mitten av december, sedan spann jag lite annat (bland annat dom andra ni ser på bilden) och sist ytterligare två härvor (i slutet av januari), där garnet borde blivit lika tjockt som i dom två första, men si det bidde det inte......
Men spinnrocken är superbra, och jag rekomenderar verkligen en Majacraft för den som funderar på att köpa en spinnrock, utmärkt kvalitet, lätttampad, inget rappel någonstans, och snygg........men tyvärr ganska dyr.

5 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

Men guva imponerande. Jag tycker det är så häftigt att kunna spinna sitt eget garn. Och du gör så vackra färger. Ser med spänning fram emot kommande alster, kramis

Anonym sa...

Vad tycker kroppen om två trampor? Kommer man inte lite väl nära spinnrocken? Jag har en klassisk spinnrock tillverkad på 80-talet i Småland. Jag tycker, att det är svårt att spinna tjockt garn på den. /Bibbi

Surtanten sa...

Jag tycker två trampor fungerar bra, lite mer avslappnande än när man bara har en. Jag sitter i en fåtölj när jag spunner, och kan luta mig tillbaka.
Gamla klassiska snedrockar, är ju oftast dubbledrivna och går ganska snabbt. På min rock kan man ändra hastigheten genom att flytta drivsnöret(och olika drivtrissor) och kan få ratio från ca 1:4 upp till 1:22, vilken gör det enklare att spinna olika tjocka garn....i varjefall då man lärt sig :-)
Med extra tillbehör kan man få ännu högre ratio

MarieE sa...

Oj..det där var som hieroglyfer för mig :) Men vilket tjusigt garn du fått till!! Sällar mig till beundrarskaran...kram

Surtanten sa...

Ratio 1:4 0 då stora hjulet går ett varv går spinnvingen (som ger "snurret i garnet") 4 varv.
1:22 = stora hjuet 1 varv, spinn vingen 22 varv, dvs den snurrar mycket fortare.

Tjockt garn spinns på låg hastigjet, tunt garn på hög hastighet.