onsdag, februari 08, 2012

Värsta proffset

I början av min maskinsticknings karriär såg jag en bild i en bok där en stickdesigner satt vid sin maskin, och maskinen hade skydd på resårbädden. Ända sedan dess har jag tyckt att dessa resårbäddsskydd ser så superproffsiga ut. Dock tyckte jag länge att det var en onödig utgift och att mitt hemgjorda vaxduksskydd dög utmärkt. Men hela tiden har en önskan om ett "proffsskydd" legat och gnagt i bakhuvudet. Efter flera år bestämde jag mig till slut för att köpa ett....och då fanns det inte längre något på Brothershoppen som passade en Standard Brother...ja så kan det gå........
Jag har kollat på e-bay lite då och då, men varit osäker på om de passade min maskin, så den gamla vaxduken fick fortsätta sin tjänst. Men nu börjar jag var riktigt less på den, och tack vare en dam på Ravelry fick jag tips om en e-bay annons på ett begagnat skydd till en KR-850. Visserligen stog det i annonsen att hon bara skickade inom UK, men jag skickade iväg en förfrågan och till min stora förvåning (och glädje) skickade hon gärna till Sverige. Mina tidigare erfarenheter från sådana förfrågningar, är att säljarna inte ens bryr sig om att svara. Så nu har jag ett resårbäddsskydd som passa perfekt på bädden, och är jättesnyggt trots att det ena har gulnat.
Men jag  känner mig nog inte som ett superproffs ändå.......  :-p

Och jag fick fler tips av Ravelrydamerna, till exempel denna film...ifall man inte hittar ett skydd på e-bay (eller Brothershoppen) som passar.

3 kommentarer:

maliz sa...

Tack för tipset!
Jag använder en självgjort skydd av bräckat papp med plastfolie teijpat på, det funkar ganska bra, men din nya "proffskydd" ser faktiskt mycket bättre ut.
Ska kolla hos ebay.

Prizillas pastiller sa...

...jag hade ju till maskinen jag sålde och jag fick till grovisen jag köpte (som det inte ens finns ribber till idag), men till Brorsan fanns det inte och inte har jag hittat några heller. Har också letat på eby, men någon hann före mig. Jag fullständigt avskyr vaxbitsskyddet som halkar runt när man rör plagget eller sig på stolen! Har nu lagt bud på ett par för en KH 800 nånting och den skulle tydligen passa på min KH940 också...vi får se:)))

Nina sa...

Jag har alltid försökt köpa resårskydd till mina maskiner med resårbädd. Och som tur var hade Hasse när jag köpte min Brother. De är klart bra är min mening.