söndag, april 15, 2012

Ännu en tröja


Ack så svårt det är att fotografera tröjor, speciellt svarta. Här är ännu en ylletröja i ett favoritmönster, Aran tuck. För att göra en lång historia av detta, tröjan är till min f.d. gruppchef. Han och jag började på företaget samtidigt och han var min gruppchef nästan hela tiden och stöttat mig under hela min långa sjukskrivning. Det var han som var och avtackade mig i höstas när jag fick sparken från jobbet p.g.a. sjukpension. Då kändes det ju lite tråkigt, och en tanke som jag tänkt många gånger är, om jag blir bättre och blir arbetsför igen, då har jag inget jobb att gå tillbaka till. För det var en trygghet att jag hade kvar min tjänst och en förhoppning att jag skall komma tillbaka. Men förutsättningarna ändras, och nu skall hela "min" avdelning läggas ner, och i stort sett alla får sparken. Så för mig vara det bara bra att få sparken redan i höstas, för någon trygghet skulle ändå inte funnits kvar. Tänk så det kan vara.

ETA: for you Prizilla :-)
Jag har gjort många försök att ta en närbild på ytmönstert man lyckas aldrig särskilt bra, denna bild är från sonens tröja. Den svarta tröjan (här är en till inte så bra bild) är stickad i 75% lammull 25% silke, i ett lite tweedaktigt garn. Jag har använt detta garn en gång tidigare, och då tappade resåren formen, så jag är lite orolig. Men nu stickade jag tröjan längre och resåren tightare och hoppas att det hjälper. Men jag tror inte att jag kommer få reda på det, jag tror inte att han ringer ock klagar på eventuella sladdriga resårer.

6 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

...men du verkar ha så mycket trygghet i dig själv (hjärta).
Men så fin tröjan är, skulle vara kul att se mönstret liite tydligare. Vilket garn har du använt? Jag ska nog ägna lite mer energi åt shetlandsullen senare i sommar, så härlig känsla. Snart blir det nåt av linet i alla fall...

Bibbi sa...

Jag håller med, en riktigt snygg och användbar tröja. Men hur gör man med resåren för att den ska funka tröjans livslängd ut? Hur många färre maskor ska det vara i den och blir det bättre om man gör den dubbel eller tar en extra tråd, om man använder ett tunt garn?

Surtanten sa...

Jag kan säga att jag gett upp då det gäller resårer, det end jag gör är att försöka sticka dom så tight det bara går, och att använda bra ullgarn. Jag har för länge sedan testat elastisk tråd, men fick det inte att funka i stickningen. En del säger att Silver reed är bättre, och många säger att Passap stickar de bästa resårerna. Jag testade s.k. proffsresår en gång, men tycket inte alls att det funkade bättre.
http://surtantensmaskinstickning.blogspot.se/2010/02/proffsresar.html

Prizillas pastiller sa...

...jag håller med om att Silver reed-maskinerna gör snyggare resårer, jag har ju en av varje...(Brother också)
Jag brukar dock lägga en tunn elastisk tråd som får gå med garnet just på tunnare garner. Tror att det heter elastisk sytråd...den är alltså tunnare än resårtråd och är just för att sticka in i resårer.

Anonym sa...

En fråga angående stickmaskiner och tålamod. Jag har nu köpt en lk 150 och har använt den till ca 2 stycken, fram och ett bakstycke och nu börjar det trassla.

Jag har efter ett par varv, fått den att helt plötsligt bara släppa allt och hela stycket som är gjort faller av. =( Antar att det finns risk för att jag blir surtant snart.... Har du några tips. jag har oljat den, men frågan är om jag gjort något annat ´tok..

¨Jag har bara kört slätstickning ännu.
MVH Maria

Surtanten sa...

Hej Maria
Välkommen till maskinstickningens (ibland tålamodsprövande) värld. Att stickningen ibland hamnar på golvet är tyvärr allt för vanligt, och beror på att garnet glider ur garnledaren på släden. Kolla att den är OK, och ren. Kolla också att du har lagom med vikter när du sticker.Ett standardsvar när något krånglar är att kolla tryckstången. LK-150 har en skumgummiremsa, Se här http://blogg.vikatextil.se/?p=1074
LK-150 skall vara en jättebra maskin, men jag har ingen direkt erfarenhet av just den,(jag har en enklare variant SR-Lala) Kolla med Nina på Vikatextil. Eller någon annan av läsarna här har kanske bättre förslag på vad som kan vara fel.