fredag, april 13, 2012

Titta vad jag kan.....


Njä...så himla märkvärdigt är det inte egentligen, men i brist på maskinstickat så visar jag upp detta. Ett par handstickade handledsvärmare till dottern i ett effektfullt (men ganska enkelt) spetsmönster. Avslutningen är en picotstickad avmaskning, som jag inte riktigt gillade, det blev för "krusidulligt" för min smak, om ni förstår vad jag menar. Mönstret kommer från häftet Jane Austen knits 2011. Jag är en stor fan av Jane Austen böcker, så kombinationen stickning och J.A. blev oemotståndlig. Annars så är jag ingen stor anhängare av alla "efterapningar" och kring Jane Austen, typ fanfiction, prylar m.m. Många av filmerna imponerar inte heller på mig, men böckerna läser jag om och om......

Nu har både sonen och dottern fått varsitt par halvvantar/handledsvärmare, rättvist och bra.

Det börjar bli lite varmare igen efter det trista väder vi har haft på sistone, just nu är det i varjefall lite sol och 10-11 plusgrader.  Detta gör att jag börjar funderar på en sommarstickning, och att plocka fram den enda kon lin/bomull som jag har kvar. Jag har ju sålt av allt de lin/bomull och bomulls garn som jag hade eftersom jag egentligen trivs bäst med att sticka i ull, men lite sommar och vårkänslor kan man ju kosta på sig ibland.
Men innan det blir någon sommarstickning måste jag avsluta ylletröjan jag håller på med.

2 kommentarer:

sinneskatten sa...

Hej!
Jag har för mig att du någon ggr har tipsat om hur man stickar en trekantssjal på stickmaskin.
Jag kan inte för mitt liv hitta det, kommer du ihåg var det var?
Häls Carina

Surtanten sa...

Hej
Jag minns inte heller om jag skrivit om en trekantsjal, men jag stickade den på tvären. På Maskinsticknings blogg http://maskinstickning.wordpress.com/
har Annika två sjalmönster (höger kolumn), båda var kanske på grovstickare, men principen är den samma för standardstickare, man får bara använda fler nålar.