måndag, maj 21, 2012

Mer fina fötter


På mina fina fötter kan jag nu trä dessa nästan självlysande sockor. Mina allra första sockor av handspunnet garn, och mitt andra par handstickade sockor. Jag börjar gilla sockstickning, dessa stickades på bara 2 veckor, en stor bedrift om ni frågar mig.
Garnet är  2-trådigt som jag spunnit av en merino/shetland/bambu fiberblandning. Fibern kommer från Hilltopcloud, och var januari månads fiberklubb och hette Sunflower.
Skaftet gjorde jag lite kortare för jag hade ont om garn, och det var tur för i slutändan hade jag ca 5 meter garn kvar när båda var klara.
Nu funderar jag på att lära mig sticka sockor "tå-upp", och kanske två på samma gång. Dock parallellt på rundsticka/magic loop, inte två sockor i varandra som man också kan göra.

Så här såg garnet ut, men på denna bild framträder inte färgen ordentligt, färgåtergivelsen är bättre på den övre bilden.

3 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

otroligt vackert garn och snygga sockor. Tänkte nästan att du inte gjort den vackra resåren på maskin. Och två veckor! Det skulle ta mig minst 2 månader att få till ett par. Fast jag har aldrig försökt med rundstickning förstås. Det är de där fem ohanterliga strumpstickorna som känns motiga. Å andra sidan ganka bra jobb för bilen, bussen, tunnelbana eller annat tåg...(flyg?):))

Elena sa...

Vilka härliga sockor! Jag hittade hit för några dagar sedan, kul att se andra maskinstickade verk. Min egen maskin (också en KH-881) kommer inte hit hem förrän i augusti. Tills dess får jag sticka hos föräldrarna ;)
Ha det så bra!

maskinstickning sa...

Fantastisk färg på garnet, härliga sockor :)