söndag, augusti 05, 2012

Revontuli


Min semester- och OS-stickning är klar, en Revontuli sjal. Handstickad, för jag har inte stickmaskinen positionerad för TV-tittande, därför får jag nöja mig med att spinna och handsticka under OS.
Min Revontuli är stickad i ett regnbågsgarn som jag fått från Estland. Ett underbart 2-tr ullgarn, med den rätta ullkänslan. Jag var lite nervös på slutet, jag hade bara två nystan och har max 10 gram kvar, men ibland har man tur.
Mina stickkunskaper är utmärkta men lite begränsade, så för att sticka denna sjal var jag tvungen att lära mig nya sätt att öka på, ökningar som lutar åt vänster respektive höger. Läser jag en beskrivning på hur man skall göra en maska, så fattar jag ingenting, men tack och lov för Youtube, då är det hur enkelt som helst, se bara.

2 kommentarer:

MarieE sa...

Läcker och mysig. Jag uppskattar speciellt att se dina handstickade alster. Hur går det med dotterns virkande?

Surtanten sa...

Tack, men dottern hon har slöat till under sommarlovet. Jag tror inte att hon virkat många varv på senare tid.
Men jag försöker få igång dom inför skolstarten, just nu sitter båda och pluggar tyska, och senaste dagarna har dom torkat alla köksskåp och badrummen.