fredag, oktober 26, 2012

Den motvilliga modellen


Min motvilliga modell visar upp mitt senaste handstickningsverk. "Nej, måste jag" sade hon när jag bad om lite modellande. "Tjejer gillar väl att modella", kontrade jag lite lamt, mest för att distrahera henne medan jag fotade. "Inte jag, jag skall bli kemist" svarade hon raskt. Och man ser i hela hennes hållning att detta är en mycket motvillig modell, men sjalen syns ganska bra trots allt.
Någonstans har jag hört att om man i 11 års ålder har bestämt sig för vad man vill bli, då blir man det. Så eftersom hon redan i 5:an bestämde sig för att bli kemist så lär hon väl bli det också.

Över till stickningen; mönstret kommer från"Jane Austen Knits Summer 2012" Sjalen heter Margaret Dashwoold shawl. Den är stickad i ett handspunnet garn som jag spann under semestern på gammelfarmor Marias gamla rock. Rocken var lite kinkig speciellt när jag tvinnade garnet, så det blev väldigt ojämt, men detta rätstickade mönster trollar bort ojämnheterna och det hela blev riktigt bra. Ullen är en blandning av Shetlandsull, Merinoull och jakludd som är ihopkardad, denna blandning är redan från början lite svårspunnen eftersom jakluddet (det är verkligen ett ludd) är otroligt kortfibrigt och med bildar klumpar i spinnandet. Denna intresannta blandning och färgställning heter "Rusty nail" och kommer från Hilltop cloud.

1 kommentar:

MarieE sa...

Så snygg och "cozy"! Alldeles perfekt nu när det är lite ruggigt. Härlig blandning.