onsdag, december 26, 2012

Fodrade vantar


Mitt senaste handstickningsverk, ett par fodrade vantar, vantar som är fodrade med ull. Det finns något som kallas Vattenbärarvantar eller fyllda vantar (på engelska ofta trummed mittens), där man fyller vantarna med instickade ull- eller garntussar. I dessa vantar stickar man istället in ett kardband så att man får flotteringar av kardbandet på insidan. Mönstret heter Untrummed Mittens och finns på Ravelry. Vantarna är stickade i ett handspunnet alpackagarn som jag fått. Det är förövrigt ganska stickigt och därför passar det extra bra att dessa är fodrade med supermjuk merinoull.
Skall jag vara uppriktig så var det väl inte världens roligaste stickning, sjalar är mycket roligare. Men jag är nöjd med dem, jag har bara en fundering; hur kommer de att hålla? Kommer merinoullen att tova ihop sig till små ullbollar som man plockar ur vantarna tills de är tomma på ull? Ja det återstår att se, vi får se om jag hittar någon testanvändare som är kall om fingrarna.

1 kommentar:

Bibbi sa...

Du får gärna rapportera hur det går med vantarna. En väldigt trevlig idé.
Gott slut!