onsdag, december 12, 2012

Första stickade julklappen


Jag är med i flera julbyten på Ravelry i år (eftersom jag älskar paket). I bytet i den svenska spinngruppen skall det ingå en hemgjord julklapp. Damerna/tjejerna i denna grupp är så otroligt duktiga att jag alltid tänker "vad kan jag göra som dom inte skulle gjort 100 ggr bättre själva", och då landar jag oftast på en linsjal, för hur duktiga dom än är, att sticka en linsjal för hand måste ju vara dödligt tråkigt, alltså gör jag det "bättre" på maskin.
Så till slut har jag fått ihop någon stickat på maskinen. Min favoritlinsjal i 16/2 lingarn, denna gång använde jag  96 maskor (dock lite i smalaste laget), T7 (standard maskin). Först 299 m av färg 1 (åtgång ca 80g) och sedan 299 m av färg 2 (åtgång ca 80g). Denna gång randade jag alltså inte, utan stickade alltså ena halvan i en färg och andra halvar i den andra. Min förhoppning är  att det skall se effektfull ut när man virar den runt halsen. Den blev ca 30 cm bred och 200 cm lång efter blockning, den brukar töja sig på längden vid användning.

Jag upptäckte också att min avmaskningssläde (KA-8310) slutat fungera. Den skall ju stega framåt av "sig själv" när man avmaskar, men min står alldeles still, dock rör sig nålen och allt annat verkar funka. Antagligen så är det något som kärvat ihop, det löjliga är bara att inte vet var på släden själva stegningsmekanismen sitter, det har jag aldrig tänkt på så länge den funkade. Jag har pillat överallt, men inte lyckats klura ut var felet är.
Förra veckan pajade vår diskmaskin, samma dag som vi fick övernattninggäster. Min tröst i eländet var att om nu en vitvara skall paja, då klarar man sig bäst utan diskmaskin. Och här är det samma sak, avmaska är trist, men det är ändå det av mina maskinstickningstillbehör som jag klarar min bäst utan.

Och nu Surtanten: Börja sticka strumpor!! Det är -15 ute, alltså hög tid. Förresten Prizilla, så kan du skicka hit lite snö nu, det är dax för påfyllnad, men inte mer än 5 cm.

3 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

Åh den är alldeles ljuvligt vacker! Vilken häftig färg!
Och jag hade en gång både avmaskingssläde och överförings- från ribb till huvudbädd - inte sjutton använde jag dom. Tyckte jag tappade lite kontroll och den vill man ju ha när sista varven ska göras på ett långt arbete...

Prizillas pastiller sa...

...varje gång jag lyckas göra en kommentar och det "tar" på första försöket känner jag lite YAHOOO, jag kan och jag ser...men jag tror faktiskt dom har förtydligat det hela.

Surtanten sa...

Hurra den är besegrad ;-)