tisdag, december 25, 2012

Gissa vem som fått nya strumpor till jul




Till slut kom jag så igång med strumpstickadet, detta publiceras dock i efterhand p.g.a. julsekretessen.

Rundstickad socka enlig väldens bästa socktutorial, som jag så ofta hänvisar till. Ja, det mesta i detta inlägg är skåpmat, men de är bra skåpmat och förtjänar att plockas fram ytterligare en gång.
Tex, mitt favorit garn till tjocka brukssockar, Novitas 7-bröder. Som egentligen är lite för tjockt för en standardmaskin, men det går om man "stampar". Finns att köpa på Tiinas garn, enfärgat finns på Rusta för en billig peng. Jag bunkrar dock på sommaren (se inlägget nedan) eftersom jag gillar dom randiga/mönstrade garnerna. Uppriktigt sagt så tycker jag att det är rätt tråkigt att sticka strumpor på maskinen, så jag behöver muntras upp med ett roligt garn.

Maskinen som stått och slöat till sig länge protesterade högljutt när jag satte igång. Linsjalen som jag gjorde nyss protesterade den inte mot men nu var det var ett förfärligt skrammel, jag blev riktigt rädd. Men efter mycken omvårdnad, många klappar och ömma ord och ganska mycket olja blev den tyst och sammarbetsvillig. Och jag fick mig en tankeställare, jag har antagit att denna maskin skall  fungera så länge som jag behöver en stickmaskin. Men den överlever kanske inte hela min stickkarriär,  kanske ställs jag inför det faktum att jag måste köpa ny någon gång...... kanske är det bäst att döpa om spinnkontot igen, till sitt ursprungliga namn; stickmaskinskonto.

Efter att ha stickat 20-30 varv dyker det upp en knut i på garnet. Jag blev riktigt sur, inte för att detta är något dyrt lyxgarn ( 6€/150g), men jag får omöjligen igenom en knut av detta tjocka garn på stickmaskinen. Alltså är jag tvingad att vara ordentlig, och göra det jag alltid borde göra när jag skall skarva garn (men oftast är för lat till) nämligen en Russian join. Den är suverän och slinker lätt igenom stickmaskinen, även när garnet egentligen är för tjockt.

Makens favoritstrumpor syns på bilden tillsammans med de nya. Nu återstår bara att se om de nya lyckas konkurera ut de gamla favoriterna. Alltså, med tanke på skicket på favoriterna så tror jag inte att det är så svårt, jag menar hur roligt är det att stoppa strumpor? Och numer får han stoppa de tidigare stoppade lagningar.
Att första strumpan blev för stor och fick rivas upp. Att jag fick börja om 4 ggr på ena strumpan. Att jag monterat avstrykaren några micrometer snett när jag skulle börja rundstickningen på andra strumpan, så att jag tappade alla maskor, och gjorde det tre gången innan jag förstod var felet var, det nämner vi inget om. Vi tar bara upp det faktum att när strumporna äntligen var klara, fanns det inte en enda tappad maska som behövde fästas, på någon av dom,

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Du har en av världens bästa stickbloggar. Du skriver så bra och har så bra tips. Du är en guldgruva för nybörjare. Och det är förtröstansfullt att se, att även du kan göra missstag. Jag har upptäckt, att vad som helst kan hända när man maskinstickar.
God fortsättning på dej.

Surtanten sa...

Tack snälla Bibbi, jag sitter här och rodnar, och lite blåser jag nog upp mig också.