söndag, december 02, 2012

Hur många sjalar behöver man?

Ja det är en fråga som många ställer sig. Just nu har jag fastnat i sjalträsket (handstickning). Stickmaskinen står och pockar på uppmärksamhet och påpekar ständigt att behovet av sockor är STORT, tillgången på roliga sockgarner är stor, och ändå sitter jag och handstickar sjalar så att händerna fullständigt vissnar.

Ovan ser ni den senaste sjalen, en Holden sjalett, till dottern. Som hon nu måste använda varje dag. När jag stickar något till henne säger hon "O så fint" och sedan använder hon det nästan aldrig.
Garnet är Araucanía Botany Lace, ett handfärgat garn i 100% extrafin merino. Jag vet inte vad det är för fel på mig, men jag tyckte detta garn (som nog anses vara ganska fint (och är ganska dyrt)) var lite tråkigt och karaktärslöst. Dessutom var det några fel i garnet (luddklumpar) på 5-6 ställen. Jag är ju för lat att klippa borde felen, så detta får dottern leva med. Men lite besviken blir jag på ett sådant garn. Nu hade jag ju fått denna härva i present och inte betalt dyra pengar för det, så det är ju alltid en tröst.


Jag har skaffat mig en garnkarusell. En superbra "uppfinning", inga nystan som åker iväg. Och eftersom man tar garnet utifrån och in blir det mindre trassel på slutet. Köpt hos Gammeldags, som har mycket fina grejjer.
Och på karusellen ser ni garnet till den nya sjalen jag har börjat på, denna gång i riktigt tunt spetsgarn, kort sagt en riktig spetsutmaning.
Jag önskar er en härlig första advent. Här lyser solen, i brist på snö är det i allafall frost på marken som lyser upp. Denna vinter artar sig.

4 kommentarer:

sinneskatten sa...

Enligt mig behöver man många!

MarieE sa...

Håller med...måste ju matcha alla outfits :)
Jättesnygg - imponerad!

Camilla sa...

Tja, behöver... Man kan ju behöva sticka dem? En sån där behöver nog jag i alla fall, jättefint mönster.

Surtanten sa...

Ni har så rätt, man behöver många sjalar. Och tänk så många roliga sjalmönster jag har kvar att sticka.
Dottern har varit duktig och använt sin sjal varje dag, i går hade hon t.o.m. låst in den i världeskåpet (tillsammans med mobilen) under gympalektionen.