fredag, december 14, 2012

Snygg, varm och belåten.

Om man nu skall sticka en massa sjalar, då kan man ju behöva en otroligt snygg sjalnål för att underlätta användantet av dessa. Om man vill ha dom runt axlarna alltså och inte bara som halsduk. Därför införskaffade jag denna.

Den är gjors av Manzanita trä. Ett träslag jag aldrig hört talas om tidigare, men jag valde denna för det verkade vara ett hårt träslag slätt och lent. Jag var ju tvungen att googla, och Manzanita är av samma växtfamilj som mjölon och växer i västra Nordamerika. Eftersom allt är stort i staterna så är det ett träd där. Den är tillverkad av en man i Oregon, och jag har köpt den på Etsy. Om ni inte känner till Etsy, så kan jag tala om att det är ett farligt ställe, det är bra om man har en tillfällig minnesförlust m.a.p. sitt Paypal lösenord när man är där inne och surfar, där finns så vansinning mycket fint.
Så nu stolterar jag här hemma i min regnbågs Revontuli men världen finaste sjalnål, och är snygg, varm och belåten.

4 kommentarer:

MarieE sa...

Riktigt fin sjalnål, stilren som passar till det mesta. Sitter den bra? Jaha...Revontuli är jättesnygg! Vilken har du nu på stickorna då? Inte kan du väl låta bli.... ;)
Ha det gott/

Surtanten sa...

Den sitter hyfsat bra, den har trillat ut en gång hittills. En variant med ring och pinne är kanske ännu bättre, men det kan man ju testa nästa gång.
Jag har börjat på en Flamenco i tunt spetsgarn. http://www.knitting-delight.com/shop/product_info.php?info=p120_Shawl--Flamenco-.html
Men jag har paus och jobbar på vantar istället.

Prizillas pastiller sa...

...jag tycker den ser ut att kunna användas i en vacker hårknut också... Tänker ni slå mig nu:))??
Intressant med träslaget, har aldrig hört talas om.
Ibland kan man hitta lite fina sjalspännen på den där uschliga symarknaden.
Sjalen är verkligen kanonvacker.
Och jag ska inte titta på den där hemsidan...

Surtanten sa...

Ingen skall slå dig, du ser bara längre än vi andra. Det ÄR nämligen en sjalnål ELLER en en "hårgaffel" (direkt översättning från engelska. Jag vet inte vad det heter på svenska, helt utanför mitt kunskapsområde. Jag ett mycket glatt hår där ingenting sitter fast. De gånger jag haft tofs har jag fått använda vanliga gummi-gummiband, allt annat glider lös.