fredag, december 28, 2012

Surtantskrönika 2012


Då var det återigen dax att sammanfatta ett gånget Surtantsår, mina önskningar i januari handlade mest om att det skulle bli ett bra år utan stora omvälvningar. Och jag har haft ett bra år, jag har varit ganska pigg, barnen växer till sig, alla är friska och livet har tuffat på lugnt och stilla. Barnen har börjat högstadiet och trivs bra, även om livet på en högstadieskola inte är rosenrött varje dag.

Mina stickmål för 2012 lät så här:
♥ Sticka strumpor (till mig själv) i tunt garn. Japp
♥ En tröja (kanske med runt ok) med mönsterfärgen i handspunnet garn. Nix
♥ Filtade vantar i Lett-Lopi, Nix
♥ Vantar i handspunnet garn. Nix
♥ Den där koftan i silke-lammull till mig själv, som inte blev förra året. Nix
♥ Undrar om min svägerska skulle uppskatta en mönsterstickad ylletröja? Nix
♥ Prizilla västen Nix
Det vara bara första punkten som jag kände "detta behöver jag", övriga punkter var mer roliga ideer. Följdaktligen är det bara första punkten som blivit förverkligad, och det blev den redan i januari. Och de andra ideerna kan jag glatt föra över till nästa år eller stryka helt.

Jag har gnällt mycket över att jag inte stickat så mycket på maskin, men när jag sammanfattar året så var det ändå mer än jag trodde. Och det är just detta som jag tycker är poängen med dessa årliga sammanfattningar, att se tillbaka på året i stort och upptäcka att jag kan var nöjd med både det gångna året och var jag presterat, istället för att hänga kvar vid den dominerande känslan jag haft under hösten, "jag får ingeting gjort".

Maskinstickat under 2012:
Fyra par sockor, vara två i tunt garn till mig själv (punkt ett i bland mina mål).
En tröja, en mycket uppskattad present.
En beställningskofta. Aldrig mer beställningar
En "wrap-cardigan" en sk. "adaption" alltså ett handstickningsmodell fritt tolkat på stickmaskinen.
Två linsjalar, en vanlig och en samburu.

Eftersom jag insett att jag faktiskt kan handsticka, trots min usla händer, har det varit vansinningt roligt att göra detta, och jag har många års handstickningstid att ta igen....
Handstickat under 2012:
2 par sockor
3 par handledsvärmare
4 sjalar
1 halskrage
1 par vantar

Spunnet under 2012:
ca 17 hg handspunnet garn
Jag har tyckt att jag spunnit väldigt lite också, särskilt under hösten. Ullstashen har vuxit så mycket att jag varit tvungen att ge mig själv köpförbud, och det är ju fasligt trist. Men när jag räknar ihop detta så är ju 17 härvor inget att skämmas över för en amatör som jag.

2012 kommer för min del inte att gå till historien som någon särskilt minnesvärt år på något sätt, utan ett lugnt, stilla och i många stycken ett ganska händelselöst år. Det var ju det jag önskade mig i januari och även sådana år skall man vara tacksam över.

2 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

...wow - kan jag väl sammanfatta ditt år med! Det kan du väl ändå inte vara missnöjd med. Fö håller jag med, inga fler beställningar! Fast då får man också finna sig i att ruljangsen inte går lika smidigt! Men det gör ingenting, huvudsaken är att man får skapa något ur den egna viljan, det ska bli nya årets mantra, stor årskram på dig.

Cecilia N sa...

Jag tänker lite på min egen årsberättelse, reaktionen på den och min reaktion på reaktionen.

Trots att vi inte tyckte att det blev nåt gjort så blev det tydligen det.