måndag, januari 07, 2013

Hairy scary mittens




Del två i projektet "varma vantar", del ett var detta. Dessa heter ekte sjøvotter och blev årets första handstickning. De påbörjades ju förra året men det är ju bara slutdatumet som räknas. Stickade i Lett-Lopi och filtade i 40 °C i tvättmaskin. De krympte väldigt mycket, och blev väldigt "håriga". De blev i slutänden lite för små för de tilltänkta händerna, så de får bli en födelsedagspresent till svägerskan. Hon kan behöva ett par rejäla arbetsvantar. Barnen ha provat dem och säger att de kliar, men det känner då inte jag när jag provar dem. Men det kan ju tänkas att de kan behövas en innervante......

Som man ser på bilden är ena vanten aningen mindre, den krympte helt enkelt lite mer, trots att de är filtade samtidigt, och med en massa bollar i maskinen. Jag inbillar mig nämligen att det filtar jämnare med bollar i maskinen istället för de så ofta rekommenderade jeansen. Denna gång använde jag dock tennisbollar istället för golfbollar, jag tror det är snällare mot tvättmaskinen. Jag har dock funderat på att göra speciella bollar för att tumla dun och liknande, eller bara för att det är kul.

2 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

åh vad dom ser ulliga och gulliga ut!

Johanna sa...

Wow! Jättefint!