fredag, januari 18, 2013

På den gamla goda tiden....

.... ja då var det inte frågan om att sitta vid datorn och klicka hem några koner med ullgarn till stickmaskinen. Kolla in denna svartvita film från 1932 från Shetlandsöarna, där dom visar hur det gick till att sticka en äkta Shetlandströja. Det var en hel del arbete som krävdes, och jag undrar om dom inte hoppade över att filma allt jobb med att tvätta ullen innan spinnandet. Men det är ett attans tråkigt moment (säger hon som tvättat en liten kasse ull en gång och aldrig mer), så det var väl inte intressant i filmen.
Inte konstigt att strumpor och tröjor stoppades och lagades så mycket det gick.

3 kommentarer:

Bibbi sa...

Jag tror inte att dom tvättade ullen. Det är ju så mycket lättare att tvätta det färdiga garnet. Om man tvättar ullen missar man det magiska ögonblicket när man får se det torra, färdiga garnet. Jag tycker att det är så himla spännande.

maliz sa...

Tack för länkan, det var mycket intressant. Jag visste inte att de inte klippade får men bara plockade ullen.

Surtanten sa...

Maliz: Gamla primitiva raser av Shetland fäller ullen, precis som många andra djur "byter" päls, och då kan man "plocka" ullen. Denna egenskap är dock bortavlad i det moderna rasterna. Om jag inte är helt ute och cyklar hade de primitiva raserna även underull och täckull, vilket också är bortavlat på många moderna raser.
Bibbi: du har säker rätt angående tvättningen, jag tycket bara att den ull hon kardade såg ren ut i jämförelse med den råull dom snurrade ihop. Men någon form av rensning och sortering måste dom ju ändå ha gjort. Det hade varit kul att se alla moment.