onsdag, januari 16, 2013

Spinna vilt....

I den svenska spinngruppen på Ravelry har vi temamånad i januari "spinna vilt och mycket". Så för att reducera min stash (så att jag sedan med gott samvete köpa mer härlig ull)  har jag verkligen försökt ligga i.
Mitt fösta "spinna vilt" Holi Hali, 180 m, 100 g. Merino är svårspunnet, känns lite som att dra i skumgummi när man skall spinna. Men jag hade en fläta i galna pastellfärger, som jag inte tyckte var särskilt snygg om jag skall vara ärlig. Så jag tog denna tokiga färg och tråkiga ull, och bestämde mig för att spinna riktigt tjockt och ojämnt, kort sagt det får bli som det blir......
Resultatet blev ett garn som ser ut som ett äkta nybörjargarn. Men merinon är underbart mjuk, och nu när det är garn gillar jag den. Men färgerna gillar jag fortfarande inte.Tror dock att detta kan bli en utmärkt halskrage till någon liten färgglad tjej.

Om jag inte gillar att spinna merino, så älskar jag Perendale ull, Denna kommer från Maude and Me på Nya Zeeland och heter "Away we go..." 130 g, 300m. Den är lite grövre än merino, fluffig men lättspunnen och garnen blir fluffigt. Här jag jag valt en fläta med orange, grått och vinrött. Jättesnyggt men långt utanför min vanliga blåa  "komfortrzon".
En underbart röd fläta Lincoln ull som hette "You had my hart in your hand" från Northbound Knitting. Denna Lincoln var väldigt grov, rolig att spinna, men garnet är som ett grovt och stelt vävgarn. Men kan nog för all del bli hållbara sockor om det räcker. 113g 186m.


En annan underbar ull att spinna är Gotland.  93m 115g, denna ull hade inget namn från början så jag döpte den till "Sammetsmossa" p.g.a. det härliga gröna färgen. Vanligtvis spinner jag 2-trådigt garn men Gotland har en tendens att vilja bli 3-trådigt. "Jag blir underbara vantar" säger ullen till mig medan jag spinner, "tjocka härliga vantar skall jag bli"
Ullen kommer från Fjällbete och jag fick den av KnitterMarie.

Mer Perendale ull. En kombo, alltså olika färgställningar som tvinnats ihop till ett garn. Från Crown Mountain Farm kommer färgerna Cold as Ice, och Avalon. Kombinerade till ett 3-tr garn som nog skall bli en sjal någon gång. ca 500m, 330g.
Nästan 8 hg på två veckor, pust, jag hoppas att jag inte förtar mig.....

5 kommentarer:

maliz sa...

Jättekul dina garner!
Även Holi Hali gillar jag, du måste betrakta det som "novelty yarn" ;-)
Det är intressant att läsa vart du fick ullen, hur det gick att spinna och hur mycket garn det blev.
Hur mätar du löplängden?

Med hälsningar från Tyskland
maliz

Surtanten sa...

Tack maliz. Jag mäter genom att räkna varven i härvan. Mitt härvträ är 1.5 meter i omkrets. Detta är ju inte ett exakt mått, dels räknar jag nog fel ibland men vissa garner drag ihop sig efter härvningen, medan andra tex det styva Linkolngarnet inte gör det. Dessutom ändras ju omkretsen lite då härvorna blir tjockare. Men det ger i varjefall en fingervisning om jur långt garnet är.

MarieE sa...

Tjusigt värre!
Det vackra blå som jag överraskades med för ett tag sedan nu sitter på stickorna :)

Prizillas pastiller sa...

Åh nu blir jag lite avundsjuk - vill ha! Men detta vackra garn ska förstås också stickas helt för hand och där blir det stopp. Snart kan jag inte ens sticka en liten hals för hand och det känns rätt ledsamt. Men en får vare glad för allt annat som kan göras!

Surtanten sa...

Tack :-)
Marie, det skall blir spännande och se vad det blir :-)
Prizilla, men vad har hänt när du inte kan handsticka längre, det var väl inte så längesedan du stickade en fin kofta?