onsdag, maj 29, 2013

En liten handstickad present.


Sommaren och semestern närmar sig, och jag fick ett infall att jag skulle sticka en liten sjal till min svägerska som present, när vi träffar släkten. Som så många av er vet är det väldigt roligt att sticka sjalar. Det är en sådan lagom stickning, varierande med mönsterstickning, och man behöver inte upprepa sig genom att måsta sticka en exakt likadan till som med strumpor och vantar, alltså ingen risk att man drabbas av SSS.
Dessutom gillar jag ju att delta i byten på Ravelry, och i dessa byten ingår ofta minst 100 g garn. Följaktligen har jag några 100 grams nystan av helt underbart fina garner, men alltså oftast bara ett nystan. Inte sällan är det vara ett garn av någon "lokal" sort från en annan del av världen, så jag kan inte springa in på närmaste affär och komplettera med fler nystan (även om det säkert skulle gå att beställa på nätet). Men 100 gram garn räcker ofta till en sjal, sjalett eller liknande. Och sjalar behöver man många av, det har vi ju kommit överens om tidigare. Och än är inte hela släkten och bekantskapskretsen begravd i sjalar.....

Detta garn har jag fått från Australien, ett handfärgat mjukt merino/silke/glitter garn. Mönstret på sjalen heter "Blossoms by the brook" kommer från on-line tidningen Knitty, som jag kan rekommendera. Där kan man hitta mycket handstickningsmönster och en hel del annat matnyttigt om stickning. Det finns även en del som spånad i Knittyspin.
Det hela blev en nätt liten och (förhoppningsvis) lättburen sjal att ha över axlarna eller att vira runt halsen som en scarf . Snabbstickad var den i också, det tog bara 6 dagar. Jag hoppas att hon kommer att gilla den.

2 kommentarer:

MarieE sa...

Åh, så fin! Vem skulle inte uppskatta en sådan present?! Du gör så fina saker. Jättesnyggt mönster....och tänk så annorlunda beroende på garn och färg.

Prizillas pastiller sa...

Jättefin sjal, du är så flink med händerna!