onsdag, november 20, 2013

Avmaskning

 Jag skulle nog kalla mig en bra avslutare, närmar jag mig slutet i ett projekt avslutat jag det i de flesta fall ganska rask. Mest för att jag är så ivrig att se hur det blir när det är färdigt. Men varför är det då det sista momenten i ett stickprojekt så trista?  Avmaskning på stickmaskin är urtrist, ungefär lika tråkigt som att montera ihop plaggen.
Den första avmaskning jag lärde mig var en enkel avmaskning med överföringsnålen. Det var den som visades i manualen till min Silver Reed LaLa. Enkel att göra men inte särskilt snygg.
När jag skaffade mig min Brothermaskin fick jag med en avmaskningssläde (Linker KA-8310) som jag använde väldigt mycket. Den var dock lite kinkig och funkade bara med tunnare garner, och tyvärr har den gett upp helt och hållet nu, så det är bara att avmaska för hand. I Brothermanulaen finns två avmaskningar, en med tungnålen som "imiterar" linkern, genom att man "virkar" öglorna. Sista varvet i den metoden skall stickas på stor maskstorlek (precis som för avmaskningssläden), och funkar därför bara för tunnare garner. Avmaskningen blir ganska tajt, med det är bra på t.ex. axlarna när man vill minska töjningen
Stickar jag med tjockare garn, på varannan nål, eller behöver en lösare avmaskning brukar jag använda avmaskning med tapetserinål. Den blir snygg men är ack så tråkig och ansträngande för mina skruttiga händer.
Idag har jag lärt mig en ny sorts avmaskning, avmaskning runt peggarna, jag skulle avmaska en resårkant så jag ville ha något elastiskt, och sedan tyckte jag det var dags att jag lärde mig något nytt.
Nästa gång skall jag testa avmaskning med tungnålen, eller en snyggare variant med överföringsnål bara för att förkovra mig ytterligare, och kanske hitta en favoritmetod.

Flera av videorna ovan kommer från Diana Sullivan, och hennes nybörjarkurs i masknstickning, en guldgruva för den som behöver lära sig något moment.

ETA: Thank you Steel breeze for another cast off technique Och fler bra teknik och nybörjartips hittar ni på den bloggen.

2 kommentarer:

Marie sa...

Hej! Bra att kunna flera varianter som passar olika stickningar. Har nyligen kompletterad "maskinparken" med en Passap Duo80 (likadan som den första maskinen jag köpte en gång i tiden). Igår kväll stickade jag några mössor i halvpatent och avslutade med att trä överföringsnålen med garn och drog igenom samtliga maskor (överförde från nål till tråd). Att jag aldrig tänkt på det förut! Nu återstår bara att göra tofsar....inte min starka sida.
Ha det gott!

steel breeze sa...

I invented my own "cast off" - with the transfer tool - one in front of the peg, one behind, repeat to end. It comes out about the right width.