tisdag, november 19, 2013

Sticka "blankar"


Det ofärgade Litauiska garnet från tidigare inlägg skulle användas i färgexperiment hade jag tänkt mig. Jag är inspirerad av dessa fina vantar. Det gradientfärgade garnet har hon åstadkommit genom att färga en "vantblank". Sockblankar har jag talat om tidigare, och "vantblankar" är som ni förstår samma sak, bara det att garnet skall i förlängningen bli vantar....

Blankarna är stickade i dubbelt garn eftersom man vill ha två identiska nystan till sina två vantar. På min standardmaskin har jag använt varannan nål och ca 50 maskor. Antalet varv vet jag ej, men varje blank innehåller ca 50g garn. En bra och utförlig beskrivning på hur man stickar blankar hittar ni här.

Så nu är det bara att sätta igång att färga och handsticka fina vantar.....MEN jag har ingen lust :-p
Just nu har jag inte den ringaste handstickningslust, nej nu snurrar det massor av maskinstickningsidéer i huvudet. Och var inte det dags så säg, detta kar ju knappats kunnat kallas maskinstickningsblogg de senaste två åren.......

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Varför måste du handsticka vantarna? Jag måste nog försöka mej på den sortens färgning jag också.

Surtanten sa...

I och för sig går det ju att mönstersticka vantarna plant och sy ihop. Men jag gillar ju inte att sy, och små pilliga saker tycker jag är omständigt på maskinen, sådana saker är roligare att göra för hand.