måndag, december 23, 2013

1 dag kvar till jul

Rapport från tomteverkstaden. Allt är färdigstickat. Men jag har kvar att montera ihop ena sidsömmen och ärmsömmen, men det gör jag i morgon, nu är jag väldigt trött. Tröjan kommer bli lagom stor tror jag, sedan återstår det bara att se hur mycket den krymper i tvätten. Halsringningen blev i minsta laget, ändå så försökte jag göra den extra stor, men jag snålade lite när jag gjorde halskanten. Hade jag haft tid hade jag stickat en ny halskant. Men tid har jag inte, dessutom så bland det sista jag gjorde var att tappa släden i golvet så att ena hörnet böjde sig så pass mycket att släden inte gick att sätta fast på maskinen. Jag lyckades böja tillbaka kanten så pass mycket att jag kunde sticka det sista varven, men något tar i  och släden går enormt trögt, rena rama styrketräningen. Jag hoppas att jag kan fixa detta senare, nu när jag kommit in i maskinstickningsmood igen vill jag inte att det slutar med en trasig maskin.

Det är alltså dagen före julafton, granen är klädd, huset är pyntat, skinkan griljerad och sista julklappen är nästan klar. Det är faktiskt min födelsedag också, men något firande har det inte blivit, förutom att barnen har unnat mig några extra kramar idag, det är inte så gott om sådana längre nu när de är tonåringar.

1 kommentar:

Bibbi sa...

Är du drottninglik? Väldigt förnämligt att ha födelsedag den 23:e december. Det skulle lika gärna kunna vara jag, som har skrivit det du beskriver. Precis så där är det för mej, men i år har jag inte brytt mej om några julklappar, eftersom jag inte kommer att träffa varken barn eller barnbarn. Dom får ta emot mina stickade saker när det passar mej.