söndag, december 29, 2013

Ännu ett år har gått.

Ja då har ännu ett år gått, man lever och står på benen och det är ju inte så illa. Hur skall man sammanfatta det gångna året, ja helt OK kan jag väl tycka. Inga katastrofer har inträffat, men något lysande år tycker jag inte att det har varit. På barnens högstadieskola organiserades det om och klasserna gjordes större, från drygt 20 elever/klass till 30 elever/klass. Och allt har blivit så mycket sämre. Det har blivit stökigare och surrigare, och lärare som inte hinner hjälpa trots att man räckt upp handen en hel lektion. Tidigare trivdes de ganska bra men nu är de mest glada när de slipper gå dit. På utvecklingssamtalet påpekades det att både sonen och dottern alltid kommer i tid och har böcker och penna med sig till lektionerna. Och det är ju bra, men när detta har blivit en merit och inte är en självklarhet, ja då är verkligen inte konstigt att Sveriges skolresultat sjunker.

Men över till roligare saker...handarbete...
Jag har efter ett långt uppehåll kommit igång med maskinstickningen under årets sista två månader. Årets maskinstickning behöver därför inte sammanfattas i en tabell utan de kan ses i de senaste inläggen.
Tofflor
Boot toppers
Mohair tröja
Fiskbenströja

Mohair tröjan har jag haft planer på länge, att testa garnet hade jag planer på redan i målen för 2010. Tröjan i fiskbensmönster till maken har också funnits med i planerna länge och den var med i målen för 2013, Så ett mål för året har jag i alla fall uppnått, i min överentusiastiska målsättning.

Handstickning har tagit stor plats i mitt stickliv de senaste två åren, då jag insåg att jag faktisk kan sticka för hand igen. Årets handstickningsresultat är 7 sjalar och ett par vantar, och tre pågående UFO:n. Här är bilder på de sjalar jag inte visat tidigare.




Spunnit har jag också gjort, totalt 2.8 kg blev det i år, bra jobbat om jag får säga det själv.
Nedan ser ni min semester spinning, för naturligtvis har jag en spinnrock i vårt välutrustade sommarhus.

Nu är det dags att fundera på mål för 2014.

Inga kommentarer: