onsdag, december 25, 2013

Julklappströjan


Så här blev den till slut, julklappströjan. Jag ångade den ordentligt och töjde halsen så mycket som möjligt. Garnet är Loden 28/2 ullgarn, och jag använde 4 trådar. Och just det var en av anledningarna till alla bekymmer, trådar fastnade, bildade öglor, och en massa allmänt tjafs och krångel. Ytmönster är ett skip stich mönster som skall efterlikna fiskbensmönster. Hålkortsmönstret heter nummer 343 och kommer från Brothers hålkortsböcker, men vilken kommer jag inte ihåg just nu.

Det ät ett ganska snyggt ytmönster där de vertikala ränderna skapas av tomma nålar. Detta mönster skall jag använda fler gånger, kanske in ny favorit efter flera arantucktröjor.
Så till slut efter sju sorger och åtta bedrövelser har till slut maken fått en tröja, detta är faktiskt den första tröja han får...så efter många stickade tröjor var det väl dags att även han fick en.....

1 kommentar:

Bibbi sa...

Det blev en jättefin tröja, men nog ser den lite trång ut i halsen. Jag använder stickledare och lyckas alltid få halsringningarna för stora i stället. Det är inte lätt inte.