måndag, december 09, 2013

Mohair tröja


Jag har stickat en tröja till dottern. Ingenting av det jag tidigare har stickat till henne har väl varit särskilt uppskattat. Oj, var fint brukar hon säga, men sedan används det nästan aldrig. Men skam den som ger sig, nu får hon en tröja i födelsedagspresent, vare sig hon gillar den eller ej. En Mohair tröja, väldigt "icke 80-tal" i modellen, lång och slimmad tänkte jag att den skulle bli och väldigt smal blev den, särskilt ärmarna. Dottern är visserligen lång och smal, och hon blev med med nöd och näppe "godkänd" vid "besiktningen" hos skolläkaren. Antagligen för att jag berättade att hon käkar vispgrädde till frukost, och ändå är så smal...och då finns väl inte så mycket mer att göra.....Men, men jag undrar om hon verkligen har sååå smala handleder. Risken finns väl att det kommer att sitta åt och klia väldigt mycket runt handlederna och därigenom inte vara särskilt populär.
Tröjan är stickad i 1 tråd Mora redgarn (100g/950m), och 1 tråd Italienskt Mohair garn (Lineapiu Camelot) 67% Superkid mohair, 30% polyamid, 3% ull. (100g/1000m), En väldigt bra kombination måste jag säga. Jag använde standard maskinen och stickade på T9, totalt gick det åt  knappt 300 gram garn. Jag stickade helt vanlig slätstickning eftersom garnet skall vara själva poängen, om man säger så. Även halskanten är enkelt slätstickad och får rulla sig på ett naturligt sätt.


Detta var min första Mohair stickning på maskin och fungerade väldigt bra, inget trassel och garnet fastnade inte på peggarna. Det var relativt enkelt att repa upp dessutom. Nu väntar jag bara på att det skall bli modernt med mohairtröjor så skall jag sticka fler......eller så får det bli en ny till dottern i en något bredare modell.

Nu skall jag slå in paketet och putsa kameralinsen till på onsdag när jag skall tvinga kära dottern att mannekänga i sin nya tröja. Låt oss hoppas att solen lyser då så att bilderna blir lite bättre.


ETA: en mulen och grå dag idag också så bilderna blir inte så mycket bättre, men tröjan är öppnad och provad och den passar: Men som Bibbi skrev, det är ingen risk att ärmarna hänger ner i maten i alla fall. Dottern råkade också ta på den bak och fram, och vägrade vända den rätt. Jag får nog lov att sy i en lapp i nacken. Tack snälla mamma, den är jättefin sade hon, så nu får vi se om den även blir använd.

3 kommentarer:

Bibbi sa...

Vilken härlig blå färg. Jag hoppas att hon kommer att tycka om den. Ärmarna ser verkligen snäva ut, men det är väl bra att man slipper lägga dom i mat o.dyl.

Marianne Johansson sa...

Vet du om det går att maskinisticka garn av angorakaninull?

Hälsningar
Marianne Johansson

Surtanten sa...

Hej Marianne,
Jag kan inte se att det skulle vara något problem med angoraull. Bara det är lagom tunt så det passar din maskin. Riktigt håriga garnen kan fastna lite överallt, bland annat runt peggarna, men då får man dra till stickningen ibland så att den hänger som den skall (vilket kanske inte alltid är så bra för garnet). Men enklare plastmaskiner tex LK-220 har inga peggar så det kan ju förenkla det hela.