måndag, december 16, 2013

Troll i tomteverkstaden


Jag hade tänkt att det skulle ligga en ylletröja under granen, men det har gått troll i denna stickning. Egentligen påbörjades den för ett och ett halvt år sedan,  då stickades provlappen. Men efter lite trassel slog stora maskinstickningstorkan till och alla planer blev liggande. Men provlappen fanns kvar med anteckningar om maskstorlek, så det var bara att sätta igång igen nu när lusten infunnit sig. Men ack vad det har krånglat. Till slut fick jag ihop ett bakstycke, men då inser jag att jag valt för liten maskstorlek, den är helt enkelt för tätt stickad för att mönstret skulle göra sig riktigt bra. Dessutom räcker troligen inte garnet, och jag har bara en kon och ingen möjlighet att skaffa mer. Så jag sticker emellan med dotterns Mohairtröja, så att den skall hinna bli klar till födelsedagen. Därefter börjar jag om med en ny snabbisprovlapp i betydligt större maskstorlek, med förhoppningen att garnåtgången skall bli mindre, och börjar på ett nytt bakstycke. Vi behöver inte gå in på hur många gånger jag börjat om, för ack vad det krånglat, men till slut är bakstycket i alla fall klart. MEN.....storleken stämmer inte alls, tröjan blir för liten, framförallt 10 cm för kort. Min snabbisprovlapp stämde inte alls. Det kan beror det på att jag måste skruva upp trådspänningen på garnmasten till max för att slippa problem med garntrassel och andra problem jag haft....eller så var jag bara för snabb och slarvig då jag gjorde min snabbisprovlapp.
Nu har jag repat upp allt, igen.....och just nu ser julklappströjan ut som ovan, 8 dagar kvar till julafton.......Och i detta läge vågar jag inte ens slå in ett paket med en tecknad tröja, och utlova en i framtiden. För detta garn verkar inte vilja bli en tröja........
Men, ack än har jag inte gett mig......vi får se vem som är tjurskalligast, jag eller garnet.
Men först skall jag försöka städa lite, månntro om man kan lyckas dammsuga upp trollen och förpassa dem ut i soptunnan.

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Ja, ibland blir det bara tok. Jag stickade ett par tofflor i går och dom tovade inte alls ihop sig som jag trodde. Dom är jättestora, men jag ska nog försöka att klippa ut ett par tofflor ur dom. GOD JUL!

Prizillas pastiller sa...

...menar du att du bara har repat upp en tröja? Själv har jag hunnit med tre tror jag, i alla fall delar som ärmar och felsydda axlar odyl. Håhåjaja, allt går ju att åtgärda, men det tar för mycket tiiiid.
Julkram på dig!