måndag, februari 24, 2014

Regnbågar

Då var OS över, och de svenska deltagarna (i varjefall längdskidåkarna) verkar ju klarat sig bra utan att jag hejat på.
Istället har jag genomfört det jag planerade, jag har spunnit garn av ullen jag visade tidigare, två små regnbågsgradienter blev det.

Och jag har genomfört ett av årets mål, att sticka flerfärgsstickning i flerfärgat garn, i detta fall ett regnbågegarn. Jag ville ha en kofta med passform och inspirerad av dessa bilder från Bohus stickning, Just dessa bilder kommer från boken Poems of color.



Eftersom jag bara hade en härva regnbågegarn så måste jag begränsade mig till ett mönsterstickat framstycke. Jag ville ha den lite insvängd i midjan och det fixas enklast med ett resårparti.  Bilderna ovan visar ju av allt att döma att man kan göra väldigt snygga koftor på det sättet. Min tanke var att jag skulle se ut ungefär som damen till vänster i min färdiga kofta.
Mönstret på koftan till höger är broderat, och ett tag funderade jag på att göra en mönsterstickad variant, men istället valde jag ett helt annat lite livfullare mönster. I boken Maskor och Medeltid hittade jag ett fint mönster som heter Norrsunda bladkrans. Det är väldigt snyggt och turligt nog fanns i en 24 maskors variant, jag behövde inte ens modifiera det.
Jag grubblade länge på hur jag skulle sticka nederkanten, resår, rätstickning eller annan intressant kant, innan jag insåg att den enkelt fåll blir ju naturligtvis bäst.


Det vita garnet är 8/2 Ullcentrum garn. Regnbågegarnet kommer från Australien, men är väldigt likt Aade Long (400m/hg). Mönsterstickningen är stickad på T8 på en standard Brother maskin och det enfärgade på  T7. Enligt teorin skall mönsterstickningen dra ihop sig så pass mycket att man skall få samma masktäthet i slutändan, vilket verkar stämma ganska bra,
Jag är mycket nöjd med koftan, även om den vita färgen var mer natur-gulvit än jag tänkt mig. Tanken för denna modell var att passformen skulle vara perfekt, hur skulle jag annars kunna se ut som damen ovan? Men tyvärr var koftan lite för stor, så jag tog till mitt patentknep, tvättmaskinen. Efter aningen för mycket filtning är koftan otroligt varm och go, men kanske en aning trång runt magen på mig. Men på dottern passar den bra...... Och jag tror att jag skall gå träna lite sit-ups.









2 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

Åh, det mönstret, och det garnet, med de färgerna, jag blir gröööön.
Suck!

Surtanten sa...

Tack Prizilla. Fair isle med gardientgarn blir super!!