söndag, december 14, 2014

Att klämma ut ett par strumpor ur Nalle


När jag är "hem" till Haparanda på semestern  är obligatorisk utflykt att åka över till Torneå och köpa Novita sockgarner, 7-bröder och Nalle. (exempel 2010, 2012).  Jag har med åren samlat på mig ett hyfsat litet förråd av nystan. Nallegarnerna har jag ofta köpt två nystan av, men inte använt så mycket, däremot har jag gett bort dubbletterna med tiden, det finns ju så många fina färger då det är ju onödigt att ha dubbletter har jag tänkt.
Men nu var det dags för julklappstrumpor, ett par juliga röda i storlek 42 tänkte jag att det skulle bli och plockade fram det röda Nalle puolokka/lingon nystandet jag hade kvar. Det är längesedan jag stickade strumpor så jag funderade inte vidare, ett nystan brukar ju alltid räcka gott och väl.....
Men hoppsan, halvvägs in på foten i andra strumpan inser jag att detta kommer inte att gå.......Just det, det är ju bara 260 m på ett nallenystan, det var ju därför jag brukade köpa två.
Men vad gör man när man står där med ett par nästan färdiga strumpor och inte har kvar det andra nystanet? Jag menar ...så roligt är det inte att sticka strumpor, och jag skulle behöver producera minst fyra par innan jul....och efter tre par brukar jag vilja spy på strumpor......så att riva upp detta nästan färdiga par känns inte särskilt frestande.
Efter att ha letat bland restgarnerna hittar jag två potentiella alternativ, nallegarn i lila/vitt/orange eller ett rött merinogarn. Dottern tyckte att jag skulle hålla min i den röda färgskalan, och så fick det bli.....ja, ja det är väl varmt, och toppen syns ju inte i skorna.......


Jag har alltid försökt att sticka nästan hela skaften i resår så som vanliga raggsockor är stickade. Men skall jag lyckas klämma ut sockor i större storlek (alla i familjen ligger mellan storlek 40-43, det är bara jag som har små nätta 38:or) ur mina återstående singelnystan, då måste jag spara garn. Så jag stickar nästa par på den sätt som det flesta maskinstickare på Ravelry verkar sticka sina strumpor (och som denna eminenta beskrivning gör) men den kort resår (jag gjorde bara 3 cm) högst upp, och slätstickat skaft. Man använder ju färre maskor och större maskstorlek i slätstickningen....... plus att jag ökande maskstorleken ett snäpp i foten och minskade lite på maskor och varv....och Voila....ett nystan räckte.....


Så, nu är det bara två par kvar på julklappslistan.........

5 kommentarer:

Bibbi sa...

Ja, ibland är det här med stickning ett himla pusslande. Snål, som jag är, vill jag ha ut minsta lilla meter av det dyra sockgarnet. Så, även om man har massor med nystan från början, blir det ett pusslande på slutet. GOD JUL till "Surtanten"

MarieE sa...

Hej!! Jag gillar också Novitas sockgarner, främst Pikkusisko och Nalle. Har precis handstickat i Isoveli till sonen och nu djungelsockor till 4 barnbarn i 7Bröder.
Har ett lager enfärgat Nalle....tänk om man skulle testa på maskin? Gillar inte sy ihop sockor så det får bli på Passap för resårens skull och rundstickad fot. Är inte Nalle gränsfall på Brother? Vilken msp har du på foten?
Ha det gott / Marie

Surtanten sa...

Jag gillar strumpor ganska fasta så jag stickade foten på T6./6. på den gråa och T6/6 på den röda. T6../6.. blev också bra. Nalle var i mitt tycke inte alls något problem på standardstickaren, jag stickar ju även strumpor i 7-bröder på den (T8/8) men det är lite kämpigt.

Prizillas pastiller sa...

Haha du är så fyndig du! Fina är dom. Har du själv gjort formen till sockorna, den du stoppar i? Har för mig du berättat om dom någonstans något år. Själv letar jag efter fotform som man kan ha tofflor på... God fortsättning och stor kram!

Surtanten sa...

Sonen har gjort mina "sock blockers" i slöjden för några år sedan. Jag ritade en mall efter ett par sockor och han gjorde resten.