onsdag, januari 07, 2015

2014 som gick och 2015 som redan kommit.

Jag har ju haft som tradition att skriva en årskrönika och summera det gångna året, samt att skissa upp mål och önskningar för det kommande året. Just nu känns det väl lika oinspirerat som hela denna blogg, men ett försök kan man ju göra.
Så vad blev egentligen maskinstickat av surtanten under det gångna året? Jag hade ju väldigt lågt ställda mål, bara tre punkter som jag kan minnas.


Sockor: Japp, Totalt 4 par i december, det blev två par till efter mitt sista inlägg. Så fyra par på raken, det är minsann nytt rekord. Och nu i januari har jag börjat på det femte på raken paret.......


Julklappssockor till sonen och dottern av Nallegarn blåbär och blåklocka.



Mönsterstickning med regnbågsgarn: Japp, en urtjusig regnbågskofta kom till under vinter-OS, det var min regnbågsprotest.


Tröja med runt ok: Nej. men jag hade ett handspunnet flerfärgat garn och planer klara tills jag gjorde en provlapp och insåg att garnet var för tjockt för min standardstickar. Och efter att ha läst instruktionerna för Iris Bishops oktröjor så insåg jag att det flerfärgade garnet skulle ju inte heller funka eftersom fram och bakstycket på oket stickas var för sig, och jag inte skulle ha kontroll på färgerna med min handspunna garn. Så jag lade detta på is, och vid närmare eftertanke så gillar jag ju inte ens runda ok på tröjor....


Sedan stickade jag en lite själavärmare till dottern av ett 50 grams nystan garn som jag fått. Den blev riktigt bra, men har inte blivit använd en endaste gång.

Jag började också på en kofta i ett ull/silke garn, en kofta som jag planerat i flera år. Men efter att ha stickat bakstycket och ena framstycket med en massa krångel inser jag att jag inte gillar färgen och har lagt ner hela projektet.


Ja detta var nog allt, och det är minsann inte mycket att skryta med. En del handstickat har det blivit men det tar vi kanske en annan gång. Drygt 2.8 kg handspunnet garn har jag också fått ihop, vilket var ca 50 gram mer än året innan.


Livet i övrigt då kanske ni undrar. Jag har fyllt 50 år och det är kanske därför man tycker att världen barkar helt åt helskotta......men jag är rädd att det inte bara är en femtioårskris. Men i det stora hela så lever man och står på benen, ungefär lika bra som för ett år sedan så varför skall man klaga. Barnen växer och blir bara klokare och förståndigare och är en heder för far och mor, så någonting rätt måste man ju göra.


Stickplaner för 2015. Det är ganska enkelt, jag planerar att minska mitt garnförråd (har ni hört den förut :-p). Men jag har en plan...och planen är att sticka upp en del av mina drygt 38 kg garner till barntröjor i olika storlekar som jag tänkte lämna in till insamling där de kan göra mer nytta än garnkonerna i mina lådor.
Och eftersom jag redan stickat klart en socka, så är ju chansen stor att jag lyckas sticka ett helt par under året, så jag lägger även till punkter Sockor.

Jag önskar ett gott 2015 till er alla, jag återanvänder bilden från förra året den passar min sinnesstämning.



2 kommentarer:

Bibbi sa...

Du verkar att befinna dej i ungefär samma sinnesstämning som jag. Man skulle kunna vara lite gladare av sig. Jag hoppas, att år 2015 blir ett kanonår för både dej och mej. Ta väl hand om dej!

Prizillas pastiller sa...

Haha, ja det var väldigt så fort året kom rusande. Och ajg tror vi är lite mulna till mans så här i mörkret. Jag har inte orkat sticka sen före jul och nu ska alla sticka ok-tröjor och först blev jag så biten, sen ville jag inte göra som alla andra, samtidigt. ett virrvarr blev det istället. God fortsättning på dig fina du, så hörs vi i cyberrymden. Och det är klart det blir ett kanonår för oss...