tisdag, september 05, 2017

Att vara eller inte vara....

...det är i allra högsta grad frågan för denna blog. Här har inte varit någon aktivitet på länge, mycket beroende på att det inte har varit så stor aktivitet på stickmaskinen heller. En anledning är att stickmaskinen varit lite småkinkig, slarvat lite i resårstickningen genom att hoppa över nålar på resårbädden och varit allmänt trög och gnisslig på senare tid, trots att den dammsugits och fått olja och TLC regelbundet (och tryckstången såg OK ut). Så nu när sticklusten började infinna sig insåg jag att om det skall bli något maskinstickande så behövs en drastisk åtgärd, en totalrengöring enligt manualen "Make your knitting machine sing". Ny tryckstrång beställdes från Brothershoppen (även om de gamla verkar bra), samtidigt beställde jag symaskinsolja att ha vid rengöringen (själva inoljningen av maskinen gör jag med stickmaskinolja (även om det kan vara samma typ av olja sålda under olika namn)). Alla nålar togs loss och badades i T-röd+olja. Det visades sig att jag inte hade tillräckligt med T-röd men jag hade en flaska "Spisbränsle" i skåpet, som även den består av denaturerad etanol, som jag kunde fylla på med. Jag knipsade av några millimeter av toppen på flaskan med symaskinsolja för att öppna den, men när jag senare skulle försluta flaskan med den tillhörande hatten så inser jag att man bara skulle ha knipsat bort den översta millimetern, nu går flaskan inte att försluta. Men ett spetsskydd till stickor blir en utmärkt hatt. Man tager vad man haver, funkar i alla lägen.




Bäddarna borstades, dammsögs och putsades på alla tänkbara sätt. Alla nålar tvättades och putsades, och skiftades, dvs de som var placerade ytterst 50-100 är nu placerade innerst 0-50, ungefär som man skiftar hjulen på bilen för att jämna ut slitaget. Även slädarna är noggrant rengjorda med etanolblandningen och nyinoljade, Ett av gummihjulen på huvudbäddslädens avstrykare hade en spricka så det är bytt,  Borstarna på resårbäddslädens avstrykare var aningen spretiga så nya borstar är beställda från Sunny Choi på Ebay, och skall bytas. När jag skulle sätta tillbaka nålarna tappade jag en del av dem på golvet varpå dom blev dammiga och fick torkas av på nytt. Av detta insåg jag att det nog inte bara är själva maskinen som behövde städas utan hela stickplatsen, vilket nu är gjort (att resten av huset också behöver städas går vi inte in på). Den nya tryckstången är isatt och resårbädden är justerad så att nu skall allt vara tipptopp. Om inte maskinen nu går som en dans (och sjunger) då blir jag riktigt besviken, jag vet knappt om jag vågar mig på att testa. Ocgh framtiden för denna blogg beror mycket på hur väl maskinen sjunger framöver.

2 kommentarer:

@GNETH@ sa...

Väntar med spänning på fortsättningen, vill ju veta om den sköter sig nu :-)

Knittermarie sa...

Hoppas den skärper till sig nu!
Råkade förresten köpa ytterligare en maskin häromdagen, hoppas hinna provsticka den ikväll. Även om den bara testats och sedan varit nedpackad sedan 1990 kan den ju behöva TLC :)
Bloggen ja...har nästan glömt bort min. Får ta mig i kragen, vill ju ändå ha den kvar.
Ha det gott!