måndag, november 06, 2017

En gosig och låååång kofta

Tidigare i höst gjorde jag något som jag inte gjort på länge, jag var på ett större köpcenter och knallade runt i klädaffärer. På både Esprit och Gant hade de härliga koftor i lite längre modell utan knäppning som jag visste att dottern skulle älska. Men man är ju stickare, så den första tanken som dök upp i huvudet är, "en sådan kan jag sticka". Så hem och planera, dottern tycket att det var en utmärkt ide och ville ha den lång och gosig med långa ärmar. Jag hittade ett mönster via Ravelry som jag använde som grundmodell, med lite förändringar. Garnet är en tråd mohair och en tråd Mora redgarn, en kombination som jag använt tidigare..















Jag är kanske inte helt nöjd med resultatet, trots noggrant maskprov blev allting mycket längre än planerat.  Dock tycker inte dottern att det är någon nackdel, utan hon viker glatt upp ärmarna. Koftan har inte heller den finish och elegans som jag eftersträvade och som Gant koftan hade, det är snarare lite HM eller Kappahl över den. Detta är i och för sig är helt i sin ordning, vi är betydligt oftare HM-kunder än Gant-kunder. Men den slår i alla fall HM och Kappahl koftor i och med att den är (till största delen) gjord i naturmaterial och inte i akryl. Och dottern är jättenöjd med den, nu väntar hon bara på vintern.



1 kommentar:

MarieE/Knittermarie sa...

Snygg, läcker färg och toppen med nöjd dotter! Långkofta är skönt och ligger på min lista också. Upptäckte att det är precis 1 månad till julmarknaden...så det får bli när den är avklarad.