onsdag, december 20, 2017

Hur brett kan man sticka?

Hur brett tygstycke kan man sticka på en standardmaskin, det är något som jag klurar på just nu. Jag har gjort ytterligare ett dödstädningsprojekt i form av en sjal/pläd. Jag funderar lite på hur jag skall maximera tuck-effekten för att få en så bred pläd som möjligt, och om det överhuvudtaget har någon signifikant betydelse. Denna gång tog jag hålkort Brother 1H, dvs samma som jag använde till disktrasorna tidigare. Då har jag tuckmaskor på varannan maska, jämfört med våffelmönstret som "bara" har tuck på var fjärde maska. Jag ställde hålkortsmatningen på dubbel längd, dvs hålkortet matas bara fram vartannat varv.

Naturligtvis använde jag ett grövre garn och större maskor än på den förra sjalen. Nu använde jag 2 trådar Lammull 17/2 från Ankis design (färg Lupin). T8, 200 maskor. Ca 650 varv, sedan var garnet slut (en kon på ca 500 gram (tror jag))
Slut måtten efter blockning blev ca 100 cm bred och ca 140 cm lång.
Slutresultatet blev mycket bra (även om jag gärna sett att den blivit lite längre), den är fluffig och varm, och i denna ljuslila färg skulle den kunnat vara en perfekt babyfilt. Men eftersom den skall komma till ett babyfritt hem vill jag med bestämdhet hävda att det en minipläd, och absolut inte en babyfilt.
Nästa gång skall jag testa ett hålkort där jag har tuck över tre varv istället för bara två, som jag gjort hittills, för att se hur stor effekt det har på bredden. Fast troligen i ett annat garn.
Ja, jag vet nog vad ni tänker...om hon nu verkligen vill undersöka effekten av tuckmönstret, så skall hon ju göra provlappar med ett och samma garn och maskstorlek, annars går det aldrig att jämföra. Och det är ju rätt, något entydigt svar på vilket tuckmönster som breddar mest, kommer jag nog inte att uppnå, men det blir plädar och sjalar i alla fall och inte bara provlappar.